صدور گرین کارت ثبت جهانی ژئوپارک طبس



رئیس سازمان مطالعات میراث زمین شناسی و ژئوپارک و مطالعات میراث زمین شناسی کشور با اشاره به ثبت ژئوپارک طبس گفت: ژئوپارک طبس پس از ژئوپارک کشام و ژئوپارک ارس به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا به گزارش روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، دکتر نازنین بدری در این خصوص گفت: ژئوپارک طبس پس از ژئوپارک کشام و ژئوپارک ارس به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران رای مثبت کسب کرد. شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو و مصوبه اجرای ژئوپارک طبس پس از تصویب در هیات اجرایی یونسکو در بهار سال آینده صادر می شود.

بدری گفت: پرونده درخواست عضویت ژئوپارک طبس پس از نزدیک به پنج سال فعالیت اولیه و اجرای فعالیت های آماده سازی زیرساخت های حفاظتی، تفسیر ژئوسایت و آموزش توانمندسازی جامعه محلی در آذرماه 1400 ارسال شد.

وی با بیان اینکه در شهریور 1401 دو ارزیاب جهانی یونسکو برای بازدید نهایی از منطقه و ژئوسایت ها به طبس سفر کردند، خاطرنشان کرد: مصوبه شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو در 26 آذر 1401 به تصویب کلیه اعضای شورا رسید. نشست تصمیم گیری گرین کارت یونسکو

مسئول مطالعات ژئوپارک سازمان تحقیقات میراث زمین شناسی و اکتشافات زمین شناسی و معدنی کشور خاطرنشان کرد: این سازمان در سال 1387 20 منطقه را با امکان ایجاد ژئوپارک ملی و بین المللی در اطلس ژئوپارک ها و پتانسیل ژئوتوریسم پیشنهاد کرد. ایران در سال 2008 و در سال 2016 این فهرست به 32 منطقه افزایش یافت. اولویت راه اندازی ژئوپارک جهانی در ایران ترویج شد.

به گفته وی، طبس و ارس از اولین مناطقی بودند که از طریق سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به عنوان مناطق اولویت دار ژئوپارک های جهانی معرفی شدند.

بدری با اشاره به اینکه نظارت علمی و فنی بر مطالعات ژئوسایت و ارزیابی کیفیت و اولویت ژئوسایت های ژئوپارک طبس توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده است، گفت: همچنین آموزش اصول و مفاهیم ژئوپارک و توانمندسازی. مدارس ژئوپارک طبس با همکاری آموزش و پرورش مختلف در روستاهای منطقه طبس در سطح بخش خصوصی قرار می گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید