چرا نباید در مورد اجساد دیگران نظر بدهیم؟


یکی از بدترین کارهایی که می توانیم انجام دهیم، گاهی اوقات حتی ناخودآگاه، اظهار نظر در مورد ظاهر دیگران است. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که “وای، چرا اینقدر چاق شدی؟” آیا چنین جمله ای شنیده اید؟ یا “وای، چرا اینقدر لاغری؟” به کسی گفتی شاید شما نخواهید این سوالات را بپرسید اما همین جمله کوتاه می تواند اعتماد طرف مقابل را از بین ببرد. چنین گفتگوهایی باعث ایجاد احساس ناامنی و تداوم نگرش فرهنگ تغذیه می شود. می خواهید بدانید چرا نباید در مورد اجساد دیگران اظهار نظر کنیم؟ با ما بمان.

فرهنگ تغذیه چیست؟

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که تحت تاثیر فرهنگ تغذیه است. سوزان آلبرز، روانشناس بالینی در کلینیک کلیولند و نویسنده نیویورک تایمز می گوید: «بیشتر مردم بر این باورند که ظاهر، به ویژه لاغری، مهمتر از سلامتی است.

دکتر اِما لینگ، متخصص تغذیه در دانشگاه جورجیا، می‌گوید فرهنگ تغذیه باورهای خوب و بد را ترویج می‌کند، به‌ویژه وقتی صحبت از خوردن، محدود کردن کالری یا تشویق به ورزش باشد. این فرهنگ دائماً باعث می‌شود افرادی که استانداردهای زیبایی را رعایت نمی‌کنند یا به اندازه کافی غذاهای سالم نمی‌خورند، احساس گناه، بی‌ارزشی یا مضطرب کنند.

لینگ می‌گوید: «اگر فردی به دلیل داشتن وزن بزرگ یا کمی اضافه وزن، این استانداردهای غلط را رعایت نمی‌کند، فرض بی‌اساس در فرهنگ تغذیه این است که تنبل یا فاقد اراده است.

چرا در مورد ظاهر مردم نظر نمی دهیم؟

ممکن است فکر کنید که اظهار نظر در مورد ظاهر دیگران مضر یا حتی مفید است، اما این تصور اشتباه است.

لیزا ن. فولدن، فیزیوتراپیست توضیح می‌دهد: «وقتی درباره بدن شخص دیگری نظر می‌دهیم، در واقع به او می‌گوییم که بدن او باید شکل یا اندازه خاصی داشته باشد.

اگر ظاهر یا شکل بدن این فرد با فرم پیشنهادی این فرهنگ مغایرت داشته باشد، احساس بی مصرفی می کند.

عموماً وقتی فردی اضافه وزن دارد، دیگران فکر می کنند که «خود را رها کرده است». با این حال، سبک زندگی او ممکن است شامل ورزش منظم، نوشیدن آب فراوان، خوب خوابیدن، مدیریت استرس و مراقبت از سلامت روانش باشد. با توجه به این سبک زندگی می توان گفت که این فرد سالم است اما الگویی که فرهنگ غلط ایجاد کرده است باعث می شود فکر کنیم او فردی است که مراقب سلامتی خود نیست.

چرا اظهار نظر در مورد وزن افراد اشتباه است؟

1. می تواند محرک باشد

شما تمام تجربیات زندگی یک فرد را نمی دانید. به عنوان مثال، فرد در گذشته دچار اختلال خوردن بوده است. در حالی که ممکن است منظور شما در واقع اظهار نظر در مورد آن شخص نباشد، لینگ هشدار می دهد که اظهار نظر در مورد وزن فرد می تواند آنها را تشویق کند که برای تغییر ظاهر خود به عادت های خطرناک و ناسالم بپردازند.

2. وزن ممکن است به دلیل بیماری تغییر کند

گاهی اوقات تغییرات در شکل بدن نتیجه برخی بیماری ها یا شرایط پزشکی مرتبط با بدن یا ذهن است. بیماری هایی مانند سرطان یا بیماری های خود ایمنی نیز می توانند باعث کاهش وزن شوند. بر اساس تحقیقات، کاهش وزن ناخواسته در افراد بالای 65 سال با افزایش خطر بیماری و مرگ مرتبط است.

برخی از بیماری هایی که معمولاً بدون دلیل باعث کاهش وزن می شوند عبارتند از:

  • سرطان
  • بیماری قلب و عروقی؛
  • بیماری کبد

3. اگر به وزن قبلی خود برگردید باعث شرمندگی می شود

بر اساس تحقیقات، حتی کسانی که با رژیم غذایی موفق به کاهش وزن می شوند، اغلب آن را باز می گردند. دانیل کینان میلر، روانشناس در لس آنجلس، می گوید: «با توجه به اینکه افراد بعید به کاهش وزن کوتاه مدت خود ادامه می دهند، تمجید از کاهش وزن باعث می شود که آنها از رویارویی با دیگران بترسند و وقتی دوباره وزن خود را به دست آورند، خود را سرزنش کنند».

4. تنظیم وزن همیشه امکان پذیر نیست

برخلاف تصور بسیاری از ما، افزایش وزن همیشه در کنترل ما نیست. به گفته دکتر لینگ، وزن فرد به طور دقیق میزان چربی یا توده عضلانی را تعیین نمی کند، به علاوه ظاهر و شکل بدن تا حد زیادی ارثی است و با رعایت نکاتی قابل تنظیم نیست.

نوسانات وزن می تواند به دلیل تغییر در توده عضلانی، وضعیت هورمونی و هیدراتاسیون بدن رخ دهد و افزایش وزن معمولاً نشان دهنده این است که بدن ما چگونه باید به این عوامل واکنش نشان دهد.

5. فرد را افسرده می کند

اگر فردی وزن کم کرده باشد (حتی به عمد)، ظاهر فعلی او ممکن است آن چیزی نباشد که امیدوار بود به آن برسد. نظرات در مورد ظاهر این فرد باعث می شود که او احساس بدی داشته باشد و ناراحتی او را افزایش دهد.

پس چه می توانیم بکنیم؟

ممکن است زمانی که بعد از مدت ها او را می بینید یا زمانی که فرد ظاهر خود را تغییر زیادی داده است، اظهار نظر در مورد ظاهر و به خصوص وزن آنها طبیعی به نظر برسد. با این حال، بهتر است تحت هیچ شرایطی در مورد ظاهر دیگران اظهار نظر نکنید. در طول فصول مختلف زندگی بدن تغییر می کند و از نظر وزن و ظاهر دچار نوسان می شود.

به گفته کینان میلر، انواع دیگر تعریف ها (درباره شخصیت یا دستاوردهای زندگی) تشویق کننده تر و قدرتمندتر از اظهار نظر در مورد وزن یا ظاهر یک فرد است. او معتقد است که همه ما باید به عزیزانمان بفهمانیم که طبیعت زیبای آنها را می بینیم و از آنها قدردانی می کنیم.

میلر می گوید: «وقتی کسی را می بینید، فقط بگویید چقدر از دیدن او هیجان زده هستید یا از چیزی در مورد او که واقعا برایتان ارزش قائل هستید، قدردانی کنید.

اگر یکی از دوستان یا عزیزان موضوع کاهش وزن یا افزایش وزن را مطرح کرد، به آنها بگویید: “من از ابتدا فکر می کردم شما زیبا هستید و هنوز هم فکر می کنم که هستید.”

کلام پایانی

وزن و ظاهر مسائل شخصی هستند که افراد عموماً به آن حساس هستند. گاهی اوقات حتی یک اظهار نظر کوچک و بی معنی باعث ناراحتی طرف مقابل می شود، حتی او ترجیح می دهد ارتباط خود را با دیگران قطع کند. پس بیشتر مراقب حرفاتون باش

شما بگو

آیا تا به حال در مورد ظاهر یا وزن کسی نظر داده اید؟ او چه واکنشی نشان داد؟ آیا قبول دارید که این اشتباه است؟ خوشحالیم که نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر


نحوه خرید - مجموعه صوتی زبان بدن

با زبان بدن کلمات ناگفته را بگویید و گوش دهید




دیدگاهتان را بنویسید