فسادی که گریبان اهالی فوتبال را هم گرفته است!/ آیا کسی زنده است؟ خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



لوگمان یدالهی کارگردان مستند «نبرد پشت دروازه فوتبال» در جریان انتشار آنلاین این مستند در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح داد: اتهامات فساد مالی علیه رئیس یوفا به فیفا وارد شده است که رسوایی فساد به پایه های این ورزش لطمه زده است. . قضایی دنیا اتفاق می افتد اما همه به راحتی از آن عبور می کنند.

وی ادامه داد: زمانی که درخواست آمریکا برای جام جهانی رد شد و این رویداد به روسیه رسید، نهادهای امنیتی و قضایی ایالات متحده مقاماتی را که فساد آنها سال به سال افشا شده است، تحت تعقیب قرار می دهد قضایی توافق، رسوایی قضایی آنها به مرحله‌ای رسیده‌اند که از سازمان بین‌المللی حذف شده‌اند و مدیران جدید روی صندلی‌هایشان نشسته‌اند.

این مستند بر قطعیت فساد در سیستم بین المللی فوتبال تاکید می کند: تقریباً قطعی است. در این مستند از یکی پس از دیگری نام برده ام که آنها نیز از ملل مختلف هستند. این فساد یک مشکل اثبات شده بود، اما تدابیر امنیتی و قضایی ایالات متحده، در مقطعی، تصمیم گرفت از این روش پیروی کند. مانند همه رویدادهای دیگر در جهان، این مورد نیز برای مدت طولانی مورد غفلت قرار گرفته است. شکایات علیه مسائل حقوق بشر در ایالات متحده که نادیده گرفته می شود اما در کشورهای رقیب ایالات متحده مانند چین و روسیه یا کشورهای متخاصم قضایی آمریکا آنها را باور می کند، رسیدگی می شود! این تضاد را می بینیم.

یدعلی ادامه داد: مستند دیگری با عنوان «سوت» درباره ورزش ایران ساخته ام که به موضوع بی عدالتی می پردازد، ورزشکاران ایرانی از نظر چشمی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

اژدهای هفت سر فساد فربه است

کارگردان «نبرد پشت دروازه فوتبال» نیز درباره وجود فسادهای مشابه در فوتبال ایران توضیح می دهد: تعداد و آمار مواردی که به آن ها پرداخته ام نیز در این مستند آمده است. فوتبال ایران هم هر از چند گاهی مورد شکایت قرار می گیرد قضایی و حقوق می گیرد و عده ای به دادگاه می روند. اگرچه گاهی اوقات این فساد دلیل مداخله کمیته انضباطی است، اما اغلب نادیده گرفته می شود و نادیده گرفته می شود. گاهی به نظر می رسد که کوره فساد آنقدر داغ است و این اژدهای هفت سر آنقدر ضخیم است که حتی نهادها قضایی و کمیته انضباط و نظارت ورزش ایران کاری از پیش نخواهد برد! این فساد امروز آشکار شده است.

در این مستند درباره ارتباط فوتبالیست ها با پرونده های فساد مشابه آمده است: فساد به قدری گسترده است که بازیکنان، مربیان یا سرپرستان باشگاه ها را درگیر می کند که نام فرهنگ و ورزش را یدک می کشند. همه در این فساد نقش دارند و این فساد گاهی آنقدر گسترده می شود که صحنه مخاطب را هم در بر می گیرد. نمی توان به این پدیده تک بعدی نگاه کرد و تنها مدیران فوتبال را مقصر دانست.

وی در عین حال تاکید کرد: در ورزش و فوتبال افراد سالم زیادی داریم. افراد سرشناس و سرشناس که حضور ندارند وارد آن می شوند ضوبندها و حتی گاهی به دلیل سلامتی آنها را کنار می زنند. گاهی اوقات تیم های قدرتمندی وجود دارند که افراد سالم نمی توانند بازی کنند و نمی توانند در کارشان دخالت کنند. خیلی ها می روند و فراموش می کنند.

من تعجب می کنم که آیا کسی سالم است!

وی افزود: در دعوت از مربیان خارجی و حتی بحث انتقال بازیکنان داخلی شاهد دلال ها هستیم و برای موافقت با انتقال باید درصدی از دلال ها پرداخت شود. سابقه این موارد وجود دارد و متأسفانه این فساد به قدری گسترده است که به سختی می توان زنده ماندن را تصور کرد!

این مستندساز درباره پدیده عجیب رشوه خواری که در حین تحقیق درباره این مستند با آن مواجه شد نیز گفت: مشکل فقط رشوه و عصیان نیست. اولین فایل آن سیستم قضایی ایالات متحده یکی از مدیران فیفا است که موضوع فرار مالیاتی را نیز با یک شهروند آمریکایی مطرح کرده است. پلیس ایالات متحده از مدیران فوتبال به دلیل فرار مالیاتی شکایت می کند و همانطور که او را تحت فشار قرار می دهد، اولین سرنخ ها را علیه بلاتر و سایر مدیران فیفا به دست می آورد.

وی ادامه داد: شخصاً هیچ تحقیق مستندی در مورد فساد در فوتبال ایران انجام نداده ام و فقط مطالبی را که به صورت آشکار در مطبوعات و رسانه ها مطرح می شود پیگیری کرده ام، اما تحقیقات میدانی و بررسی اسناد پرونده های فساد فیفا داشته ام. داده ها. از آنجایی که در سیستم فوتبال ایران شفافیتی وجود ندارد، قطعا اسناد و مدارک به دست پژوهشگرانی مثل من نمی رسد، مگر در مرحله افشاگری که به دلیل اختلاف باشگاه های مختلف رخ می دهد. وگرنه گرفتن مدارک امثال من خیلی سخته. در مواردی مانند فساد فیفا، برخی موارد در رسانه ها منتشر می شود زیرا می خواهند افکار عمومی علیه مفسدان ایجاد کنند.

یدالی تقریباً در پایان جذابترین من عکس مشترکی از بازی آرژانتین و فرانسه دیدم که گفت: تی شرت این شامل شعاری علیه فساد میشل پلاتینی بود تی شرت دیگو مارادونا نیز برای جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر بیانیه ای ارائه کرد. سال ها بعد دیدیم که دیگو مارادونا هم با وجود داشتن شعار روی پیراهنش مورد مواد مخدر قرار گرفت و هم میشل پلاتینی به فساد علیه شعار روی پیراهنش متهم شد. این قسمت نکاتی که در حین بررسی اسناد مربوط به این مستند به آن ها پی بردم مضحک تر است.

دیدگاهتان را بنویسید