«وکالت قضایی» چگونه است؟ – ایسنا



ماده 290 تا 294 به موضوع «وکالت» در مورد باب دهم (رسیدگی به دلایل) از فصل سوم (آیین دادرسی بدوی) قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب می پردازد.

به گزارش ایسنا، در ادامه گزارش دانش حقوق، فصل سوم (آیین دادرسی بدوی) فصل دهم (تامین علل) قانون «آیین دادرسی مدنی» فصل هشتم را بررسی می کنیم.

موضوع هشتم – نیابت قضایی

ماده 290 – در هر موردی که استماع علت از قبیل تحقیق از مطلعین و شهود یا معاینه محلی یا هر اقدام دیگری که باید در خارج از مقر دادگاه رسیدگی کننده انجام شود و شرط بازداشت نباشد. مرجع مذکور طبق معمول به دادگاه صالح محلی تفویض و به نمایندگی گزارش مجلس نتیجه را به دادگاه ارسال خواهد کرد. ترتیبات مذکور در صورتی معتبر خواهد بود که نسبت به دادگاه امانت دار باشند.

ماده ۲۹۱ – در مواردی که تحقیق باید در خارج از کشور ایران انجام شود محاکم در حدود مقررات بین دولت ایران و کشور مزبور وکالت در محاکم آن کشور خواهند داشت. در حوزه ای که باید تحقیق و تفحص انجام شود و گزارش به مجلس ارسال شود. دستور اجرای تحقیقات عادی در خارج از کشور منوط به اعتماد دادگاه به نتایج تحقیقات است.

ماده 292 – محاکم ایران می توانند وکالتی را که محاکم سایر کشورها در مورد تحقیقات قضایی به موجب توافق طرفین به آنها می دهند قبول کنند.

ماده 293 – محاکم ایران تحقیقات قضایی را طبق قوانین ایران انجام می‌دهند، اما در صورتی که دادگاه‌های کشور خارجی نظام خاصی را برای صلح تعیین کرده باشند، دادگاه‌های ایران با توافق طرفین و در صورتی که خلاف موازین باشد، مکلفند. اسلام و قوانین مربوط به نظم و اخلاق عمومی، اگر نه، همین کار را بکنید.

ماده 294 – دادگاه به نفع تحقیقات قضایی خارجی طبق قوانین ایران ترتیب تحقیق و تحقیق را تعیین می کند و از دادگاه خارجی که بر اساس آن وکالت دارد تقاضای تحقیق می کند. چنانچه دادگاه مذكور به نحو ديگري رسيدگي و رسيدگي كند، اعتبار آن منوط به نظر ديوان خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید