آیا لیزر موهای زائد برای همه مناسب است؟


افراد مناسب و نامناسب برای لیزر موهای زائد

به گزارش اقتصاد آنلاین، از بین بردن موهای زائد همواره یکی از مهم ترین دغدغه های افراد به ویژه خانم ها بوده و از گذشته تا به امروز از روش های مختلفی برای این مشکل استفاده شده است. قدیمی ترین روش که از پودر موهای زائد استفاده می کند تا روش جدیدتر که در آن از انواع لیزر استفاده می شود.

اما با وجود انواع محصولات رفع موهای زائد، این مشکل همچنان یکی از مهم ترین مشکلات آرایشی افراد به حساب می آید. مناسب ترین روش چیست؟ آیا لیزر برای همه مناسب است؟

بیماری های مو در زنان

گاهی اوقات آلوپسی یک بیماری است و موهایی که روی چانه، ناف و ران رشد می‌کنند معمولا ضخیم‌تر و تیره‌تر از موهای دیگر هستند. این بیماری علل مختلفی دارد و اغلب به دلیل اختلالات هورمونی ایجاد می شود. مهمترین این مشکلات وجود کیست های متعدد در ناحیه تخمدان است.

دلیل دیگر این بیماری ژنتیکی این است که در برخی از زنان، فولیکول‌های مو در ناحیه مذکور با تستوسترون موجود در خون واکنش نشان می‌دهند و موهای این نواحی تیره‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند. در برخی موارد به دلایل نامعلومی مشکلاتی پیش می آید که فرد دچار مشکلات هورمونی یا زمینه ژنتیکی نیست.

زمانی که فرد مبتلا به مشکلات مو به متخصص پوست مراجعه می کند، ابتدا باید از او آزمایش هورمونی بگیرد، زیرا حتی با لیزر درمانی فردی که مشکلات هورمونی دارد، نمی توان قبل از درمان با عوامل هورمونی پاسخ مناسبی دریافت کرد، اما اگر فرد مشکل هورمونی ندارد، بله از لیزر و روش های دیگر استفاده می شود.موهای ناخواسته را می توان با

لیزر موهای زائد

معایب روش های ساده حذف موهای زائد

ساده ترین روش از بین بردن موهای زائد تراشیدن موها (تراشیدن) است که بهتر است در جهت رویش مو انجام شود و پوست کشیده نشود زیرا اگر خلاف جهت رویش مو باشد باعث رشد مو نمی شود. پوست از بین می رود و فرد در همان محل دچار آکنه می شود که معمولا بعد از مدتی ظاهر بدی به پوست می دهد. یکی دیگر از معایب این روش رشد سریع مو پس از مدت کوتاهی است.

اصلاح مو

برای از بین بردن موها از ریشه روش های مختلفی وجود دارد که رایج ترین آنها استفاده از انواع واکس ها، باندها و دستگاه های رفع موهای زائد (اپی لیدی) است. تمام این روش‌ها موها را از ریشه جدا می‌کنند و در نتیجه دوباره رشد می‌کنند، اما همه آن‌ها دارای معایب مهمی هستند که یکی از آنها این است که اگر در شرایط ناسالم انجام شوند، می‌توانند باعث بیماری شوند. بیشتر این بیماری ها قارچی و عفونی هستند و در موارد انگشت شماری فرد ممکن است به زگیل مبتلا شود.

این به دلیل استفاده از ظروف گرم کننده موم است. این ظروف اغلب یکبار مصرف هستند و این چاپستیک ها را داخل ظروف معمولی می کنند و انواع بیماری ها را می توان به پوست افراد مختلف منتقل کرد. یکی دیگر از عوارض اپیلاسیون شل شدن پوست به مرور زمان است. به خصوص در زیر بغل یا بازوها و مشکل دیگر این است که به دلیل رفع موهای زائد، جوش های ریز در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود و فرد دچار موهای زیر پوستی می شود و در صورت دستکاری این جوش ها باعث ایجاد اسکار می شود.

آیا الکترولیز خوب است یا بد؟

در روش الکترولیز یک سوزن نازک از کناره مو وارد پوست می شود و جریان الکتریکی ریشه مو را می سوزاند و سپس موها را با موچین از بین می برند. این روش پس از وارد کردن سوزن کمتر به فولیکول آسیب می رساند. بنابراین، ممکن است نیاز به سوزن های مکرر باشد. علاوه بر مشکلات، درد و احتمال عفونت ناشی از این روش، جای زخم نیز می تواند مشکل ساز باشد.

زیرا سوزنی که به پوست نفوذ می کند، علاوه بر ایجاد گرما برای از بین بردن مو در برخی موارد، به پوست اطراف نیز آسیب می رساند و با افزایش سن این نواحی در ناحیه چانه بیشتر دیده می شود. یکی دیگر از معایب آن زمان بر بودن آن است. زیرا موها باید با سوزن برداشته شوند.

IPL لیزر نیست

در این روش دستگاه (IPL) طیفی از نور متمرکز را بر روی سطح پوست ساطع می کند و مکانیسم آن به گونه ای است که انرژی توسط ملانین فولیکول مو جذب شده، گرما تولید می کند و در نتیجه باعث از بین رفتن پوست می شود. مو بنابراین موهایی که باید از بین بروند، باید ملانین کافی داشته باشند. در واقع هدف تابش ملانین موجود در فولیکول است و اگر مو سفید، بلوند یا قهوه ای باشد برای این روش مناسب نیست زیرا ملانین کافی ندارد زیرا اشعه به راحتی جذب نمی شود.

البته روش “آی پی ال” در آرایشگاه ها و برخی باشگاه ها نیز انجام می شود و به عنوان لیزر تبلیغ می شود، اما در واقع با لیزر متفاوت است، بنابراین به افراد غیر متخصص توصیه می شود این روش را انجام ندهند زیرا می تواند باعث بسیاری شود. عارضه جانبی اصلی عوارض سوزش است. در واقع، در برخی موارد، انرژی نه تنها توسط ملانین پوست، بلکه توسط بخش‌های دیگر جذب می‌شود، مخصوصاً در افرادی که پوست گندم‌گون، تیره و برنزه دارند.

همچنین اگر انرژی به درستی اعمال نشود باعث ایجاد اسکار روی پوست می شود. افرادی که موهای زبر دارند برای این روش مناسب نیستند و نتیجه ای نخواهند گرفت و مسلم است که مکان هایی مانند آرایشگاه ها قبل از عمل فرد را از نظر مشکلات هورمونی بررسی نمی کنند. در نهایت، اگر انرژی به طور نامناسب به ملانین تابیده شود، تبدیل شده و موهای سفید باقی می‌ماند.

لیزر درمانی

لیزرها به دلیل این طول موج ها دارای طول موج های متفاوت و نام های متفاوتی هستند. تمام لیزرها ملانین (رنگدانه مو) را هدف قرار می دهند و طول موج های مختلف به طور خاص فولیکول های مو یا رگ های خونی و بافت عصبی پوست را از بین می برند. بهترین لیزرها را می توان “Laser Davitt” و “Alexandra” نامید. تفاوت لیزرها در سرعت خنک کنندگی آنهاست. برخی از سیستم های خنک کننده با هوا و برخی دیگر با اسپری کار می کنند و بسته به نوع خنک کننده می تواند باعث افزایش یا کاهش درد بیمار شود.

با این روش فرد نباید دچار مشکلات هورمونی یا پوست بسیار تیره و آفتاب سوخته شود. تعداد جلسات نیز مهم است و در فاصله لیزر فرد نباید از هیچ روشی برای برداشتن مو از ریشه استفاده کند و بهتر است فقط اصلاح کند. در عین حال، هر چه تعداد دفعات اصلاح کمتری داشته باشید، نتایج بهتری خواهید داشت. از طرفی در گذشته لیزر دایود دردناک‌تر بود و فقط برای موهای ضخیم استفاده می‌شد، اما امروزه لیزر دایود درد کمتر و سریع‌تری دارد. حتی خنک شدن لیزر در تماس با پوست باعث می شود فرد کمتر احساس درد کند.

ادغام دو روش

به طور کلی، ثابت شده است که اگر یک مو پس از چندین جلسه به یک لیزر پاسخ ندهد، ممکن است برای فرد مناسب باشد که از دو لیزر با فاصله بین آنها استفاده کند. در نهایت باید شش تا هشت جلسه لیزر انجام شود و فاصله بین آنها چهار تا شش هفته باشد. در بهترین حالت، شاید 70 درصد از موهای ناخواسته ناپدید شوند و موهای باقی مانده نازک شوند. حتی برخلاف تصور عموم، لیزر یک روش دائمی نیست و برخلاف تبلیغات نادرست، این روش قادر به از بین بردن دائمی موهای زائد نیست.

برای اولین بار، انجام هر ماه لیزر صورت برای فرد مهم است و پنج هفته زمان مناسبی برای بدن است، اما سه جلسه اول باید پشت سر هم و بدون فاصله باشد، زیرا ممکن است فولیکول مو دارای فرصتی برای رشد در نهایت فرد نیاز به لیزر دو تا سه بار در سال دارد. البته تعداد موها به حد اولیه نمی رسد و این به دلیل مقاومت رویش مجدد مو است. حتی همانطور که تبلیغ می شود، لیزر کاملاً بدون عارضه نیست، بنابراین افراد باید قبل از انجام لیزر موهای زائد با یک متخصص مشورت کنند و آزمایش هورمونی انجام دهند.

در عین حال لیزر باید بر اساس نوع مو و پوست، شدت انرژی که باید در نظر گرفته شود انتخاب شود تا کمترین عارضه را برای فرد به همراه داشته باشد. متأسفانه، مردم به لیزر موهای زائد فقط به عنوان یک مسئله زیبایی نگاه می کنند و از خطراتی که می تواند برای آنها ایجاد کند بی خبرند.

باورهای درست و غلط در مورد رفع موهای زائد

1- آیا اپی لیدی باعث رشد مو می شود؟

بله، با اپیلاتورها و کندن مو، مقداری از ریشه بیرون می‌آید و برخی از ساقه می‌شکند، بنابراین وقتی دوباره رشد کرد، مقداری از ساقه فقط از سوراخ فولیکول مو در پوست خارج می‌شود. موهای مورد نظر بیرون نمی زند و از مسیر تبدیل شدن به فولیکول مو منحرف می شود و باعث واکنش های پوستی جسم خارجی و التهاب پوست می شود. البته این مشکل در هر روش اصلاح دیگری مانند اصلاح با تیغ با استفاده از موم نیز ممکن است رخ دهد.

2- آیا راهی برای جلوگیری از رشد موهای زائد وجود دارد؟

خیر، بهترین راه برای جلوگیری از این امر کوتاه کردن موها یا کوتاه نکردن انتهای آن با قیچی یا ریش تراش برقی یا حذف دائمی این موها با استفاده از لیزر است.

3- آیا لیزر موهای زائد منعی دارد؟

زنان باردار و افراد مبتلا به تبخال فعال کاندیدای مناسبی برای لیزر نیستند. همچنین افراد مبتلا به صرع نباید از روش IPL استفاده کنند و ممکن است صرع آنها بدتر شود، زیرا نور ساطع شده نور شدید است. مناطقی از پوست که دارای زخم و اسکار هستند نباید لیزر شوند. حتی افرادی که برنزه شده اند باید لیزر شوند زیرا پوست آنها زخمی می شود. البته افرادی که موهای تیره و ضخیم دارند نسبت به افرادی که موهای کوتاه و بلوند دارند نتایج بهتری می گیرند.

4- استفاده از تیغ موها را پرپشت و سیاه می کند؟

خیر، تراشیدن موها را فقط وارد فاز فعال یا آناژن می کند. حتی افرادی که می خواهند موهای خود را با لیزر از بین ببرند باید موهای خود را با تیغ کوتاه کنند تا بیشترین پاسخ درمانی را از لیزر دریافت کنند. تعداد موها در واحد سطح در یک فرد بالغ ثابت است و به دلیل استفاده از تیغ یا هر روش دیگری افزایش نمی یابد.

5- آیا استفاده از کرم موبر یا اسپری عوارضی دارد؟

بله، این محصولات خیلی ایمن نیستند و در بسیاری از موارد به دلیل حساسیت یا سوختگی پوست به این مواد شیمیایی می توانند باعث اگزمای تماسی شوند.

6- آیا روش رفع موهای زائد برای قسمت های نازک و حساس تر پوست مانند صورت، بازوها و غیره باید با سایر نقاط بدن متفاوت باشد؟

هم بله و هم خیر، در واقع هر فردی باید بهترین گزینه را برای از بین بردن موهای زائد هر قسمت از بدن خود انتخاب کند. به عنوان مثال، فرد می تواند به راحتی با برداشتن یک بند از شر موهای زائد صورت و البته کرک خلاص شود. بهترین راه برای هر فردی متفاوت است.

7- چه کارشناسانی برای توقف توصیه می کنند؟

اپیلاسیون روشی برای از بین بردن مو است، به شرطی که باعث آکنه و التهاب نشود.

دیدگاهتان را بنویسید