اثرات تروما بر روابط + راههای مقابله با تروما


تروما یک واکنش احساسی به یک رویداد وحشتناک مانند یک تصادف، تجاوز جنسی یا بلای طبیعی است. گاهی اوقات، مجموعه ای از حوادث مانند خشونت خانوادگی، فقر یا بیماری مزمن نیز باعث آسیب های جدی می شود. حساسیت به ضربه می تواند منجر به بیهوشی شود. بسیاری از وقایع که منجر به آسیب های جمعی می شود بر همه افراد جامعه تأثیر می گذارد. یکی از عوارض تروما از دست دادن روابط شخصی است. در این مقاله برخی از تاثیرات تروما بر روابط را توضیح می دهیم. در نهایت راهکارهایی برای رفع این مشکلات ارائه می کنیم. پس اگر زندگی و روابط شما تحت تاثیر حادثه ای بسیار تلخ قرار گرفته است یا می خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید، ما را تا پایان مقاله دنبال کنید.

تروما چه تأثیری بر روابط دارد؟

تروما بر نحوه دید ما از جهان تأثیر می گذارد. اثرات کوتاه مدت شوک و انکار است، در حالی که بلند مدت می تواند با احساسات غیر منتظره، اضطراب، ترس یا کابوس همراه باشد. تروما در برخی افراد منجر به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می شود. تروما می تواند پس از یک رویداد وحشتناک برای همیشه با شخص باقی بماند و می تواند بر تمام جنبه های زندگی از جمله روابط شخصی تأثیر بگذارد.

1. تروما طرز فکر شما را تغییر می دهد

یک رویداد آسیب زا می تواند طرز فکر شما را در مورد خود، دیگران و دنیای اطرافتان تغییر دهد. به عنوان مثال، شما ممکن است فردی آرام باشید که قبل از رویداد وحشتناک به همه اعتماد کرده اید، اما پس از آن رویداد، نمی توانید به کسی اعتماد کنید یا اجازه دهید کسی به شما نزدیک شود. این طرز فکر تأثیر منفی بر روابط شما با دیگران، به ویژه شریک زندگی تان می گذارد.

2. تروما از شما فردی سخت کوش می سازد

یک رویداد آسیب زا مرکز ترس مغز شما را فعال می کند و شما را در حالت مبارزه یا دفاع برای زنده ماندن قرار می دهد. مغز ممکن است پس از رویداد در این حالت باقی بماند. در این حالت، مغز شما همه چیز را به عنوان یک تهدید بالقوه می بیند. مهم نیست که آن چیز یک تهدید واقعی باشد یا نه. با این حال، شما به شدت به هر حادثه ای واکنش نشان می دهید. به عنوان مثال، اگر در حالی که در خیابان راه می روید، شخصی به شما حمله کند، بسیار ترسیده اید و دائماً نگران خواهید بود.

3. تروما شما را بی حس می کند

شما همیشه در برابر حوادث آسیب زا حالت دفاعی ندارید. گاهی اوقات ممکن است کاملاً برعکس آن را احساس کنید: بی حسی. در ترومای مزمن و غیرقابل اجتناب، مانند تجربه آزار جنسی در دوران کودکی، شایع تر است. در واقع، مغز شما را در حالت انزوا و بی حسی قرار می دهد تا از شما در برابر یک رویداد آسیب زا محافظت کند.

4. ترومای نفرت اجتماعی شما پیشرو خواهد بود

تجربه یک رویداد آسیب زا ممکن است باعث شود شما از هر موقعیت یا شرایطی که آن رویداد را به شما یادآوری می کند اجتناب کنید. این مشکل کار روزانه شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در این حالت، ذهن شما به شما می گوید که تنها راه برای احساس امنیت این است که دنیای خود را کوچک کنید. در نتیجه ممکن است خود را از گروه های زیادی کنار بگذارید و به دنبال کناره گیری از جامعه باشید.

فرار اجتماعی ناشی از آسیب

5. تروما شما را منزوی می کند

حوادث آسیب زا بیشتر از آنچه فکر می کنید ویرانگر هستند. این اتفاقات می تواند شما را در شرایط سختی قرار دهد و شما را از ابراز احساسات واقعی خود به دیگران باز دارد. در این مورد، شما فرض می کنید که هیچ کس احساسات واقعی شما را درک نخواهد کرد. در نهایت، این نوع تفکر باعث می شود که از روابط دوری کنید و خود را از نظر عاطفی یا اجتماعی منزوی کنید.

6. ضربه باعث عصبانیت و افسردگی شدید می شود

گاهی اوقات پس از یک رویداد آسیب زا، به سختی می توانید واکنش های احساسی و رفتاری خود را کنترل کنید. در این حالت طوری رفتار می کنید که دیگران فکر می کنند شرایط به شما فشار می آورد. این باعث می شود که دیگران از شما احساس ناامیدی یا عصبانیت کنند و شما بیش از هر زمان دیگری احساس کنید که هیچکس وضعیت شما را درک نمی کند.

چگونه با عوارض تروما مقابله کنیم؟

تروما می تواند در یک لحظه اتفاق بیفتد، اما اثرات آن تا آخر عمر باقی می ماند. برای کاهش تاثیر آسیب ها بر زندگی، می توانید از چند راه حل ساده اما مهم استفاده کنید.

1. چیزی را انکار نکنید

رویداد آسیب زا را انکار نکنید. آنچه در گذشته برای شما اتفاق افتاد سخت و غیرقابل تحمل بود و این واقعیت است. بنابراین به جای انکار واقعیت، احساسات خود را تایید کنید. طبیعی است که سال ها بعد همچنان تحت تأثیر آن اتفاق تلخ و هولناک هستید.

2. خودآگاهی را در خود تقویت کنید

برای خودت وقت بگذار سعی کنید از وضعیت بدن و واکنش عاطفی خود به موقعیت ها یا محرک های مختلف آگاه باشید. شما باید بتوانید حالات و افکار خود را توصیف و شناسایی کنید و آنها را توضیح دهید. این موضوع به خودآگاهی و پاسخ مناسب شما به رویدادها کمک می کند.

3. از تکنیک های تمرکز حواس استفاده کنید

برای درک بهتر شرایط باید از روش های مختلفی برای افزایش تمرکز استفاده کرد. تمرینات تنفسی، ضربه زدن به انگشتان، یا توجه به حواس پنج گانه برخی از راه هایی هستند که به شما کمک می کنند در لحظه حال بمانید. این روش ها زمانی موثرتر خواهند بود که با فلاش بک های گذشته تلخ سروکار دارید.

4. از شریک عاشقانه خود برای تمرین هماهنگی کمک بخواهید

ایجاد نظم در زندگی با کمک دیگران را هم تنظیمی می گویند. می توانید از شریک عاطفی خود و حضور آرامش بخش او در زندگی خود برای کمک به مقابله با اثرات ضربه استفاده کنید. او می تواند به شما در تنظیم کمک کند. به این ترتیب نظم و ثبات بیشتری را بیش از هر زمان دیگری تجربه خواهید کرد. او ناراحتی شما را با لحنی گرم و آرامبخش درک می کند و با استفاده از تکنیک های تنفس به شما کمک می کند.

5. به دنبال کمک حرفه ای باشید

برای درمان تروما و مقابله با اثرات آن، می توانید از متخصصان روان درمانی که با شرایط تروما آشنا هستند کمک بگیرید. درمانگران آموزش دیده می دانند که چه احساسی دارید و چگونه به شما کمک کنند. اگر مجروح شده اید یا شخصی که برای شما مهم است آسیب دیده است، با این کارشناسان تماس بگیرید.

6. به گروه های پشتیبانی بپیوندید

تو تنها نیستی. افراد دیگری هم هستند که با شرایط مشابه دست و پنجه نرم می کنند. با این افراد می توانید خودتان باشید و احساسات خود را مانند آنها بیان کنید. در گذشته یافتن این افراد دشوار بود، اما اکنون نه. گروه های زیادی برای کمک به درمان آسیب های ترومایی تشکیل شده اند که می توانید ردپای آنها را در شبکه های اجتماعی مشاهده کنید. به این گروه پشتیبانی بپیوندید. ابراز احساسات در این گروه ها می تواند به شما در بهبود آسیب کمک کند.

حمایت از شریک عاطفی آسیب دیده

برای درمان تروما با شریک زندگی خود همدلی کنید

شاید به خودت صدمه نزدی شریک عاشقانه شما ممکن است این شرایط را داشته باشد. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ چگونه باید با این شخص رفتار کرد؟ برای کمک به او ابتدا باید واکنش های احتمالی خود را نسبت به او بدانید تا بتوانید به او کمک کنید.

واکنش های احتمالی در برابر افراد آسیب دیده

به عنوان شریک عاطفی یک فرد آسیب دیده، راه سختی در پیش دارید. در ابتدا ممکن است واکنش شما به چنین فردی ناخودآگاه باشد. مهمترین این پاسخ ها عبارتند از:

  • شما نمی توانید خشم خود را کنترل کنید: ممکن است از اینکه نتوانستید از این رویداد آسیب زا جلوگیری کنید، عصبانی یا غمگین شوید.
  • رفتار او شما را گیج کرد: ممکن است احساس کنید که او یکسان نیست یا بعد از یک رویداد آسیب زا با شما متفاوت رفتار می کند. این احساسات می توانند شما را گیج کنند.
  • پشیمان هستید که برخی از ویژگی ها در رابطه شما وجود ندارد: وقتی متوجه می‌شوید که زندگی و رابطه‌تان با شریک عاشقانه‌تان مثل سابق نیست، غمگین می‌شوید. در این شرایط، شما نمی دانید چگونه رفتار کنید و مطمئن نیستید که چگونه رابطه را ترمیم کنید. اگر با چنین شرایطی مواجه شدید، بهتر است از دیگران کمک بگیرید.
  • شما نمی دانید چگونه به او کمک کنید: شاید ناگهان به خود بیایید و متوجه شوید که راه درست حمایت از او را نمی دانید.

چگونه با یک فرد آسیب دیده به درستی برخورد کنیم؟

برخورد با یک فرد آسیب دیده کار آسانی نیست. با این حال، می توانید از چند راهکار مهم برای برخورد با چنین افرادی استفاده کنید.

  • از شعارهای توخالی استفاده نکنید: جملاتی مانند “باید کمی عقل داشته باشم” یا “آنچه تو را نکشد قوی ترت می کند” عالی هستند، اما نباید همیشه از آنها استفاده کرد. گاهی اوقات اتفاقات وحشتناکی بی دلیل رخ می دهد و باعث می شود فرد احساس ناامیدی کند. پس از او انتظار نداشته باشید که قوی باشد یا در یک رویداد غم انگیز معنای زندگی را بیابد. تروما می تواند بی حس کننده و افسرده کننده باشد.
  • قبل از هر پاسخی مکث کنید: قبل از اینکه به عصبانیت، ناامیدی یا ناراحتی شریک زندگی خود واکنش نشان دهید، مکث کنید. زمانی را برای آرام کردن و متعادل کردن احساسات خود اختصاص دهید.
  • با او مهربان باشید: شریک عاشقانه شما ممکن است نتواند به درستی از پاسخ به محرک های تروما جلوگیری کند. ممکن است زمان ببرد. در طول این فرآیند سعی کنید او را درک کنید و با او همدردی کنید.
  • صبور باش: فراموش نکنید که بهبودی پس از ضربه کار آسانی نیست. شاید این روند پر از فراز و نشیب باشد. پس ناامید نشوید و صبور باشید.
  • یافتن راهنما: به دنبال کمک حرفه ای برای پردازش واکنش عاطفی خود به رویداد آسیب زا و تغییر خلق و خوی شریک زندگی خود باشید.

آخرین کلمه

حوادث آسیب زا اغلب باعث آسیب روانی و عاطفی طولانی مدت می شود. تروما می تواند زندگی شما را تغییر دهد. حوادث آسیب زا بر تمام جنبه های زندگی، از جمله روابط و زندگی با شرکای عاشقانه تأثیر می گذارد. مهمترین چیز در چنین مواقعی این است که به خودتان زمان بدهید. اگر به خود آسیب رسانده اید، به خود اجازه دهید تا بهبود یابد. اگر شریک زندگی شما با تروما مواجه است، سعی کنید با او ارتباط برقرار کنید. همدردی و همدردی با او شاید بهترین راه حل باشد. با کمک یکدیگر روابط را بازسازی کنید و ناامید نشوید.

بنابراین می توانید از کارشناسان حرفه ای کمک بگیرید. مشاوران و روان درمانگران باتجربه و آگاه بهتر از دیگران می توانند به شما کمک کنند. از آنها کمک بخواهید.


کتاب الکترونیکی پیوست

اگر می خواهید دلایل بسیاری از رفتارهای شریک عاشقانه خود یا حتی در رابطه خود را بدانید، باید این کتاب را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید