ادعای نقض قطعنامه 2231 سازمان ملل توسط روسیه و ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


این خبر با مراجعه به خبرگزاری مهر گزارش شده است سایت اینترنتی وزارت خارجه بریتانیا، «جیمز کارائوکهوی روسیه را به استفاده از نماینده بریتانیا در نشست شورای امنیت درباره اوکراین متهم کرد پهپاد ایرانی ها در رابطه با جنگ اکراین و کردها مدعی شدند: روسیه و ایران قطعنامه 2231 را در رابطه با برجام نقض می کنند، روسیه هم اکنون بهانه می آورد زیرا نمی تواند از اقدامات خود دفاع کند.

نماینده بریتانیا افزود: بر اساس شواهد ارائه شده توسط اوکراین و حجم قابل توجهی از گزارش های منبع باز، دیدگاه ما روشن است: ایران پهپاد به روسیه تحویل داده می شود که روسیه با آن غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی اوکراینی را هدف قرار داده و تامین می کند پهپاد مخالف قطعنامه ۲۲۳۱ درباره توافق هسته ای ایران است.

جیمز کارائوکه وی ادامه داد: ما برخلاف روسیه حمایت خود را از انجام تحقیقات بی طرفانه و کارشناسی شده توسط دبیرخانه سازمان ملل متحد بر اساس وظایف خود در قطعنامه 2231 اعلام کرده ایم تا واقعیت ها به وضوح مشخص شود. همانطور که اعضای شورا می‌دانند و سایرین قبلاً نیز توضیح داده‌اند، دبیرخانه سازمان ملل تحقیقات بسیاری را در مورد ایران تحت قطعنامه 2231 انجام داده است که آخرین آنها در امارات متحده عربی و عربستان سعودی بوده است. بنابراین کاملاً مطابق با تمرین قبلی و عادی است. ادعای روسیه مبنی بر اینکه ما در تلاش برای نفوذ ناعادلانه بر دبیرخانه هستیم، پوچ و ریاکارانه است. این روسیه است که سعی می کند سردرگمی خود را حفظ کند، که ابتدا به دبیرکل و اکنون به کل دبیرخانه صرفاً به خاطر انجام کارشان حمله کرده است و این روسیه است که تهدید کرده است که اگر دبیرخانه مطابق میل روسیه عمل نکند، با سازمان همکاری خواهد کرد. . ملت ها نابود خواهند شد. این رفتار کشوری نیست که چیزی برای پنهان کردن ندارد. این رفتار یک قلدر است.”

بریتانیا همچنین مدعی شد: روسیه در تلاش است تا توانایی سازمان ملل برای نظارت بر اجرای قطعنامه کلیدی منع اشاعه را تضعیف کند. وتو همینه که هست. روسیه دوباره در تلاش است تا از کرسی خود در شورا خلاص شود مورد استفاده از خود نظارتی در برابر بین المللی برای محافظت.”

سفیر انگلیس خواسته خود را در جلسه شورای امنیت مطرح کرد همه متعلق به وی گفت: گزارش های متن باز بیشتر نشان می دهد که ایران می خواهد پهپاد و احتمالا موشک های بالستیک بیشتری را به روسیه منتقل خواهد کرد. هرگونه انتقال اقلام ممکن است نقض بیشتر قطعنامه 2231 باشد. روسیه استفاده می کند پهپاد ایران با حمله به غیرنظامیان به عنوان بخشی از تجاوزات خود به اوکراین، منشور سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت را نقض کرده و ممکن است مرتکب جنایات جنگی شود.

پیش از این نماینده بریتانیا مدعی شده بود، “واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در حال بررسی استفاده از آن در جلسات شورای امنیت پهپاد وی درباره جنگ اوکراین گفت: «دبیرخانه سازمان ملل متحد از سوی شورای امنیت مجبور به تحقیق درباره منشأ آن شده است. پهپاد در اوکراین استفاده نشده است و دبیرخانه نیز موظف به اتخاذ چنین ابتکاری نیست.

نبنزیا وی در این نشست با انتقاد از رویکرد بررسی استفاده از پهپاد در اوکراین گفت: در بند G ماده 6 یادداشت رئیس جمهور درباره قطعنامه 2231 (در مورد برنامه هسته ای ایران) به صراحت آمده است که دبیرخانه سازمان ملل تنها می تواند از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند. سایر فعالیتها در صورت امنیت دستوری از سوی شورا صادر شده است، اما چنین درخواستی از دبیرخانه صورت نگرفته است.»

کشورهای غربی مدعی هستند که ارسال هواپیماهای بدون سرنشین از ایران به روسیه برای استفاده در اوکراین ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، اما روسیه به شدت چنین ادعاهایی را رد می کند.

در نتیجه این نشست شکایات مربوط به استفاده از نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد مطرح شد پهپاد ایرانیان در اوکراین آن را جعلی خواندند و در این نشست گفتند: «با در نظر گرفتن این واقعیت که همکاران غربی ما در برخی موارد سعی در افزایش فریب دارند. پهپاد گفته می شود ایران به روسیه کمک کرده است، من می خواهم کاملاً واضح بگویم. جلسه دیگری داشتیم من هستم. روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد قطعنامه 2231 نشستی برگزار کرد که هر سه ماه یکبار برگزار می شود. روزی روزگاری برای رسیدگی به مسائل مربوط به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ تشکیل شد».

دیدگاهتان را بنویسید