تالیف کتاب در حوزه دینی بسیار سخت است زیرا متولیان زیادی دارند – خبرگزاری مهر ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم رونمایی از رمان «پیام آور مهربانی» صبح امروز چهارشنبه ۲۹ مهرماه با حضور مدیر عامل مرکز، مصطفی خرامان نویسنده کتاب و چند کلام برگزار شد. ساکنین مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

حامد محقتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست با اشاره به رونمایی همزمان از مجموعه مهربانی و میلاد پیامبر(ص) گفت: کتاب برای مردم مقدس و ارزشمند است. ایران به ویژه خزانه اسلام می تواند منبع ارزشمندی برای تولید کتاب باشد

وی همچنین گفت: کتاب در جوامع مختلف اهمیت دارد و کتاب برای کودکان و نوجوانان اهمیت بیشتری دارد. فرهنگ خواندن، نوشتن و صحبت کردن، جامعه را بزرگتر می کند.

سهلیگی می گوید: رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نام آن مشخص است و در کلمه تعلیم و تربیت دیده می شود. در این راستا ما مردم کلام می توانیم با کمک شما فعالیت های زیادی انجام دهیم و نقش مهمی در توسعه فرهنگی آینده سازان منطقه داشته باشیم.

مدیر عامل کانون با تشکر از حاضرین خطاب به نویسندگان حاضر در این جلسه خاطرنشان کرد: حضور شما در کانون پرورش استعدادهای درخشان الزامی است و کانون در بخش های مختلف مساعدت های لازم را در این زمینه انجام خواهد داد. ما باید محصولاتی بسازیم که به روز و مرتبط با مخاطب باشد و در این امر به کمک شما نیاز داریم.

شمگاتی در پایان گفت: اگرچه من به تازگی کار در مرکز را آغاز کرده ام، اما متاسفم که انتشار این مجموعه 10 سال طول کشیده است و می دانم که مشکلاتی در فرآیندها وجود دارد.

در بخشی دیگر از این نشست، فاطمه طارمی، مدیرکل انتشارات قانون، با ابراز خرسندی از رونمایی جلد در ایام هفته وحدت، از توجه حامد شمکتی، مدیرعامل پرورش فخری به انتشار کتاب تشکر کرد.

طارمی گفت: اداره کل انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال یک و نیم هزار کتاب در قالب 20 عنوان به بازار عرضه کرده است. همچنین 300 عنوان کتاب تجدید چاپ شد.

وی افزود: درخواست های قابل توجهی از سوی نویسندگان برای تجدید چاپ آثارشان شده است که پیگیر هستیم و دیجی کانن امکان خرید آنلاین آثار را فراهم کرده است.

آثار مصطفی خرامان ویژگی هایی دارد که کار او را متمایز می کند

همچنین علی الله سلیمی، منتقد و نویسنده کتاب نیز گفت: پس از وقفه در چنین جلساتی به دلیل شیوع ویروس کرونا، انتشار مجموعه سه جلدی کار خوبی است، به ویژه اینکه این اثر در هفته جاری رونمایی می شود. از وحدت

وی همچنین گفت: رونمایی از کتاب مانند جشن تولد کتاب است.

سلیمی گفت: کتاب خرامان یک مجموعه سه جلدی است و من خوش شانس هستم که اولین خواننده این کتاب هستم. مطالب مجموعه کتاب های «پیامبر مهربانی» برای ما آشناست و همه ما اطلاعاتی درباره پیامبر (ص) داریم.

این نویسنده می افزاید: بیشتر آنچه از پیامبر می دانیم در قالب روایات تاریخی است که امروزه چندان رواج ندارد. آثار مصطفی خرامان ویژگی هایی دارد که آثار او را متمایز می کند و وقایع مهم زندگی پیامبر را در قالب داستان روایت می کند. ساده سازی عناصر تاریخی کار نویسنده است و او یکی از بهترین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان است که این کار را انجام داده است.

وی گفت: این تالیف زندگی پیامبر را به سه دوره تقسیم می کند و تاریخ را ساده می کند. حتی آداب و رسوم اعراب که شاید برای شنوندگان امروزی جالب نباشد، به خوبی توضیح داده شده و بعد از هر کلمه ای که سخت تر بود، مانند قبیله، رئیس و… توضیح مختصری می دهد. این توضیحات می تواند برای نوجوانان جالب باشد و آنها را با تاریخ اولیه اسلام آشنا کند.

سلیمی در پایان می گوید: سریال مهربانی پیامبر مهربانی تاریخچه ای کوتاه را روایت می کند و این امتیاز کتاب است.

داستان یک تجربه است

سپس تیمور آقا محمدی منتقد و نویسنده گفت: نوشتن رمان تاریخی کار سختی است، زیرا نویسنده باید از دنیایی که در آن زندگی می کند جدا شود و به جایی دور برود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نوشتن داستان مذهبی که تاریخی هم محسوب می شود، دشوارتر از داستان تاریخی است و حساسیت ها و ملاحظات خاصی دارد که نویسنده باید به آن توجه کند. خوشبختانه آقای خرمان موفق به انجام این کار شد.

آقا محمدی گفت: من داستان های مذهبی را به دو قسمت تقسیم می کنم. قسمت اول داستان به ماجراجویی تاریخی-مذهبی می پردازد و شخصیت ها افراد مذهبی هستند. قسمت دوم شباهتی به قسمت اول ندارد و شخصیت های آن تجربه مذهبی خاصی را پشت سر می گذارند که در رمان به آن پرداخته شده است.

این نویسنده می گوید: رمان «پیامبر مهربانی» درجه یک محسوب می شود و نگارش آن دشوارتر است. در اینجا نویسنده از تکنیک هایی استفاده می کند و وقایع تاریخی را بدون تغییر روایت می کند. از سوی دیگر داستان هایی پیرامون آن نقل می شود; این روش در جلد اول این مجموعه استفاده شده است. اما در جلد 2 شخصیت اصلی پیامبر (ص) است و وقایع بعثت هجرت را روایت می کند.

وی افزود: داستان یک تجربه است و ما با خواندن این مجموعه رمان چیزهای زیادی را تجربه خواهیم کرد.

نوشتن کتاب در حوزه دینی بسیار سخت است

در بخشی دیگر از این نشست مصطفی خرامان نویسنده مجموعه «پیام آور مهربانی» گفت: از عزیزانی که برای این دیدار تشریف آوردند تشکر می کنم و از آقایان سلیمی و آقا محمدی بابت نکاتشان تشکر می کنم. ساخته شده. مصنوعی

وی همچنین افزود: در این مرکز پروژه ای به نام رمان کیشور به کارگردانی حمیدرضا شاه آبادی کلید خورد. این کتاب ها حدود 10 سال پیش شروع شد و من 10 سال با این مجموعه درگیر بودم تا اینکه منتشر شد و برای یک نویسنده دردناک است.

خرامان گفت: در این کتاب ها شخصیتی به نام خالد بن ولید وجود دارد که پس از صلح حدیبیه مسلمان شد. یک بار به ناشری رفتم و گفتند اگر خالد در داستان باشد کتاب را چاپ نمی کنیم!

این نویسنده با اشاره به سختی نگارش کتاب های دینی می افزاید: ما می دانیم که چگونه در موضوعات دیگر کتاب بنویسیم، اما نوشتن کتاب در زمینه دین و حفظ مقدسات بسیار سخت است، زیرا متولیان زیادی دارند.

مصطفی خرامان در پایان گفت: به هر حال به لطف خداوند و رحمت پیامبر اکرم (ص) پس از 10 سال توانستیم این مجموعه کتاب را منتشر کنیم و امیدوارم در زمره کتاب های این مجموعه قرار گیرد. من و کسانی که فضائل و بازماندگان آنها در مرکز برای انتشار مجموعه کار کردیم.»

مجموعه رمان «پسری از کلب»، «مردی از ربجه» و «شاهزاده ای از ایران»، کتاب «پیامبر مهربانی» نوشته مصطفی خرامان و تصویرگری محمدعلی عادلی که مصادف با میلاد پیامبر اکرم (ص) است. هفته ملی کودک محمد (ص) و هفته وحدت. توسط مرکز رشد فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید