آیا بازار مسکن پول بورس را جذب می کند؟



یک کارشناس بازار مسکن گفت: رکود این بازار در ماه های اخیر ناشی از سه عامل ثبات قیمت مصالح ساختمانی، ورود به فصل سرما و افت ساخت و ساز است، اما بازار مسکن قابلیت جذب را دارد. . برداشت های اخیر از بورس و سپرده های بانکی.

سعید اسوار در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: رکود بازار مسکن تهران از سه عامل ناشی می شود. یکی از این عوامل ثبات قیمت مصالح ساختمانی است که روند صعودی آن متوقف شده است. در بخش آهن و فولاد حتی در مقاطعی قیمت ها منفی شد و تا یک ماه پیش قیمت آهن به پایین ترین حد خود رسید. با این حال اکنون قیمت سنگ آهن از دیروز به دلیل زمزمه احیای صادرات سنگ آهن مثبت شده است.

وی افزود: دومین مورد کاهش سرعت معاملات مسکن مربوط به فصل سرما است. در ابتدای فصل پاییز، بازار املاک معمولا تا نزدیک عید می خوابد و یک ماه مانده به عید دوباره تورم می کند.

نایب رئیس انجمن صنفی سازندگان گانا در استان تهران کاهش ساخت و ساز را سومین دلیل رکود بازار مسکن برشمرد و خاطرنشان کرد: صدور پروانه های نوساز به شدت کاهش یافته و سازندگان اراده ای برای تولید ایجاد نکرده اند. مسکن؛ زیرا اکثر مردم مشغول به پایان رساندن پروژه های قبلی هستند.

آهن و دلار رابطه مستقیم دارند

آسوار رکود بازار مسکن را موقتی دانست و گفت: اگر در اقتصاد کلان، بازار ارز و نهاده های ساخت و ساز بدون توجه به تقاضا و حجم خرید مسکن تورم وجود داشته باشد، اثر تورمی بر مسکن خواهد داشت. آهن بازار و دلار رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. به طوری که نوسان دیروز قیمت دلار بر بازار آهن تاثیر می گذارد.

وی تصریح می کند: مشکل دیگر این است که در حال حاضر رکود چندانی در واحدهای کوچک وجود ندارد و حتی در این بخش نیز با فشار کمبود عرضه و تقاضا مواجه هستیم. ممکن است صاحبان واحدهای بزرگ که نیاز به پول دارند، امتیازاتی بدهند، اما این به معنای افت کلی قیمت در بازار مسکن نیست.

قیمت خانه های بزرگ نشانه کاهش است

این کارشناس بازار مسکن مسائل اجتماعی را در رفتار این بازار موثر می داند و می گوید: نشانه هایی از کاهش ارزش ملک را شاهد هستیم که سرمایه گذاری در املاک بزرگ و لوکس را کاهش می دهد.

اسوار در خصوص پیش بینی بازار مسکن در نیمه دوم امسال گفت: ثبات قیمت، رکود معاملات و به طور همزمان عدم سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز را در نیمه دوم سال شاهد هستم. این عدم سرمایه گذاری می تواند پیامدهای منفی برای بازار داشته باشد و فشار تقاضا برای مسکن را افزایش دهد.

وی گفت: در هفته های اخیر پولی از بورس و بانک ها خارج شده است که اگر به سمت طلا و ارز و یا خرید آپارتمان در خارج از کشور نرود، در حالت خوش بینانه می تواند وارد بازار مسکن شود. بازار املاک ظرفیت جذب این سرمایه های سرگردان را دارد.

تلاش می شود تا با تغییر معاونت وزارت شهرسازی، موتور این اداره روشن شود

نایب رئیس انجمن صنفی عمومی سازان استان تهران درباره روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن یادآور شد: این طرح در یک سال گذشته با دو مشکل تامین مالی و تصمیم گیری مواجه بوده است. با تغییر معاونت مسکن، مشکل تصمیم گیری تا حدودی برطرف شد و مسئولان جدید در تلاش هستند تا موتور بی صدا حوزه مسکن را راه اندازی کنند، اما تامین مالی همچنان حل نشده است.

اسوار گفت: اگر طرح نهضت ملی مسکن در مسیر درست قرار گیرد، اکنون مردم آماده اند تا درآمد بیشتری داشته باشند. عدم اعتماد به این طرح به دلیل تجربه طرح های مسکن دولت در گذشته و نوع فرمولی بود که نهضت مسکن ملی را تعریف می کرد. اگر وزارت راه و شهرسازی بتواند زمین مناسبی را فراهم کند و سبد افراد شایسته را برای حرکت ملی گسترش دهد، افراد شایسته تری وارد خواهند شد که در رونق این بخش موثر خواهد بود.

متری 43.7 میلیون تومان مسکن در تهران

روند نزولی رشد ماهانه قیمت در بازار مسکن تهران که از تیرماه امسال آغاز شده بود، بر اساس گزارش های دو متولی آمار ادامه یافته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر خانه در تهران 43.7 میلیون تومان است به ازای هر متر مربع که نسبت به ماه قبل 1.2 درصد و نسبت به ماه قبل 38.2 درصد افزایش نشان می دهد. همچنین میانگین موزون قیمت آپارتمان در تهران 46.4 میلیون و میانگین محاسبه شده 44.3 میلیون تومان است. بر اساس گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات 540 هزار فقره بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل 10.2 و یک درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید