چه کسی مشهورترین مقبره فرعون را کشف کرد؟


باستان شناس بریتانیایی هاروارد کارتر اغلب به کشف مقبره توت عنخ آمون نسبت داده می شود، اما اطلاعات کمی در مورد هویت مصری هایی که نقش کلیدی در این کشف بزرگ داشتند، وجود دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از لایو ساینس، نمایشگاهی با عنوان «توتانخ آمون: کاوش در آرشیوها» که در کتابخانه بودلیان دانشگاه آکسفورد برگزار شد، با هدف معرفی عکس های مصری هایی که مقبره معروف ترین فرعون، توت عنخ آمون را کشف کردند، برگزار شد. در معرض دید عموم قرار می گیرند.

عکس‌های این نمایشگاه، مصری‌ها را در بسیاری از مراحل کاوش‌های باستان‌شناسی این مقبره و همچنین پزشک مصری را که در کالبدشکافی مقبره توت عنخ آمون نقش داشته است، نشان می‌دهد. عکس دیگری پسری را نشان می دهد که مقداری از جواهرات فرعون توت را بر تن دارد و عکسی دیگر گروهی از باستان شناسان آمریکایی و اروپایی را در حال صرف ناهار در نزدیکی محل حفاری، جایی که مصری ها برای آنها غذا آماده کرده اند، نشان می دهد.

به گفته برگزارکنندگان این نمایشگاه، مردم نام بسیاری از مصری هایی را که در حفاری این معبد مشارکت داشتند، نمی دانند. «دانیلا روزنو» محقق دانشگاه آکسفورد در این باره گفت: ما تنها نام چهار محققی را می دانیم که با کارتر همکاری داشته اند؛ زیرا وی در مقاله خود از این افراد نام برده و از آنها تشکر می کند، نام این افراد «احمد گریگر» است. «گاد حسن»، «حسین ابوعواد» و «حسین احمد».

وی افزود: هویت «محمد صالح حمدبک» را می دانیم، او یک پزشک مصری بود که در کالبدشکافی توت عنخ آمون شرکت کرد و بر اساس برخی روایت ها «حسین عبدالرسول» پسری که مسئولیت مقدمات این کار را برعهده داشت، جزو اولین ها بود. در بیشتر موارد، برگزارکنندگان این نمایشگاه ها نمی توانند مصری ها را در عکس ها شناسایی کنند.

چندین مصر شناس در مصاحبه با “لایو ساینس” گفتند که “کارتر” دیدگاهی استعماری داشت. «زاهی حواس» – وزیر پیشین آثار باستانی مصر – نیز خاطرنشان کرد که «کارتر» رفتار خوبی با مصری ها نداشت. او در ایمیلی به Live Science گفت: «یکی از بزرگترین اشتباهات کارتر نحوه برخورد او با مصری ها بود. او به هیچ یک از مقامات مصری اجازه بازدید از مقبره توت عنخ آمون را نداد، اما قصد داشت اتاق دفن و تابوت را با اعضای هیئت همراه و همسرانشان باز کند.

حواس همچنین خاطرنشان کرد که این حادثه باعث افزایش تنش بین “کارتر” و وزیر آثار باستانی مصر شد تا اینکه سرانجام “کارتر” در سال 1924 از حفاری آزاد شد. پس از تغییر دولت مصر در سال 1925، “کارتر” دوباره اجازه یافت تا کاوش در این محوطه باستانی را از سر بگیرد.

پیش از آن، در سال 1922، مصر استقلال خود را از بریتانیا اعلام کرد، اما بریتانیا همچنان بر این کشور تأثیر قابل توجهی داشت. پروفسور مصر شناسی دانشگاه هاروارد «پیتر در مانوئلیان» در بخشی از کتاب «راه رفتن در میان فراعنه» نوشت: «برای آن دسته از مصریانی که در تلاش برای رسیدن به استقلال واقعی بودند، مقبره توت عنخ آمون در دست آنهاست، خارجی ها آزاردهنده هستند».

حواس، وزیر پیشین آثار باستانی مصر گفت: امروز مصری ها کاوش های مهم باستان شناسی را رهبری و مدیریت می کنند، اکنون گروه های خارجی از تحقیقات و فعالیت های ما تمجید می کنند، ما با گروه های خارجی مشکلی نداریم، اما می توانیم با آنها رقابت کنیم.

بیشتر بخوانید:

درباره «توتانخ آمون» بیشتر بدانید.

گنجی که فرعون با خود به قبر برد

گنجینه های شگفت انگیز از مقبره های فراعنه مصر

درباره «دره پادشاهان» چه می دانید؟

آیا یک پسر نوجوان مقبره توت عنخ آمون را کشف کرد؟

بر اساس یکی از روایت‌ها، پسر نوجوانی که مسئول تهیه تدارکات اعضای گروه باستان‌شناسی بود و قبلاً ذکر شد، «حسین عبدالرسول» نام داشت و مقبره را کشف کرد. حواس، وزیر سابق آثار باستانی مصر، با خانواده رسول صحبت کرد و به “علم زنده” گفت که او این داستان را باور کرده است.

حواس گفت: “بسیاری از مردم این داستان را باور نمی کنند، اما من در مورد آن تحقیق کرده ام، با خانواده او ملاقات کرده ام و می دانم که حقیقت دارد.”

چه کسی مشهورترین مقبره فرعون را کشف کرد؟

حواس به پسر عموی پسر، شیخ علی عبدالرسول کمک کرد. به گفته این باستان شناس مصری، در زمان کشف این مقبره، «حسین» 12 ساله بوده و کارش تامین آب برای اعضای تیم بوده است. مردم به او کمک می کردند تا آب را در یک قابلمه بریزد و سپس او این دیگ ها را با الاغ به اعضای تیم منتقل می کرد. هنگامی که او به محوطه باستان شناسی می رسد، او و سایر اعضای تیم گودال های کم عمقی را برای نگهداری ظروف آب حفر می کنند. یک روز وقتی داشت یکی از این گودال ها را حفر می کرد با مقبره توت عنخ آمون روبرو شد.

در ازای این کار و به عنوان پاداش، کارتر از حسین با گردنبندی از مقبره توت عنخ آمون عکس گرفت. حواس، باستان شناس مصری می گوید: حسین گاهی این داستان را برای بازدیدکنندگان معبد رامسس دوم می گفت.

با این حال، همه کارشناسان با این داستان قانع نشده اند. کریستینا ریگز، استاد تاریخ فرهنگ بصری در دانشگاه دورهام، در یادداشتی در سال 2020 نوشت که این روایت برای اولین بار در سال 1978 ظاهر شد، زمانی که توماس هاوینگ، مدیر موزه هنر متروپولیتن درباره آن نوشت. این داستان را در کتاب “توتانخ آمون: داستان ناگفته” نوشته است. هووینگ این داستان را از خاطرات منتشرنشده لی کیدیک، که مدیر برنامه تور سخنرانی هاوارد کارتر در آمریکای شمالی در سال 1924 بود، نوشت.

بر اساس تحقیقات ریگز، عکسی که «حسین» را با گردن بند «توت عنخ آمون» نشان می دهد در اواخر سال 1926 گرفته شده است که با اظهارات «حسین» و خانواده اش مغایرت دارد. چون به گفته خودشان وقتی عکس در سال 1922 گرفته شد، «حسین» 12 ساله بود.

امروزه تیم های باستان شناسی به رهبری مصر در سراسر کشور در حال حفاری هستند. «هاواس» به همراه گروهی از باستان شناسان وظیفه کاوش در «دره پادشاهان» را بر عهده دارد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید