آیا مصالح ساختمانی در دست دلالان مانده است؟



رکود بخش ساخت و ساز، سرعت نسبتا کند طرح نهضت ملی مسکن، به وضوح منجر به متمرکز شدن تولید مصالح ساختمانی در دست شرکت‌ها و دلال‌هایی شده است که از سال گذشته بر طبل قیمت‌های بالاتر بروم‌اند. این پایان بهار است. قیمت سیمان در تابستان 15 درصد نسبت به بهار کاهش یافت و قیمت آهن و فولاد ثابت ماند.

به گزارش ایسنا، بررسی‌های حوزه ساخت و ساز حاکی از آن است که برخی از تولیدکنندگان برای بررسی مصالح ساختمانی با مشکل مواجه هستند. با این حال، شرکت ها و کارگزاران مواد هنوز با مدیران پروژه تعامل دارند خرید اقساطی نهاده های ساختمانی تشویق می کنند

به نظر می رسد رکود در بازار مسکن بر بخش ساخت و ساز تأثیر گذاشته است. تولید مسکن در بهار امسال در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل 46.1 درصد و در کل کشور 13 درصد کاهش داشته است. بیشتر پروانه های ساختمانی صادر شده در پاییز و زمستان سال گذشته مربوط به طرح نهضت ملی مسکن بوده است. پروژه ای که به دلیل کمبود منابع به کندی پیش رفت.

برخی کارشناسان اما بر این باورند که رونق ساخت و ساز می تواند منجر به افزایش قیمت مسکن شود. اما از سوی دیگر برخی دیگر می گویند عرضه مسکن منجر به کاهش فشار تقاضا می شود و در بلندمدت به نفع مردم است. زیرا مسکن بیشترین وزن را در سبد یک خانوار دارد و خرید مسکن می تواند هزینه های خانوار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و تورم را کاهش دهد.

صحبت های وزارت راه و شهرسازی از اجرای 10 هزار واحد نهضت ملی مسکن. این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان ملی زمین و مسکن، 509 هزار واحد پروژه در نظر گرفته شده و 194 هزار واحد نیز به مرحله پایه گذاری رسیده است. مقامات وزارتخانه می گویند که باید به این تعداد واحدهای خودمالکی، نوسازی روستایی و غیره اضافه شود که مجموع تولید مسکن در کشور را به یک میلیون واحد می رساند.

اما در شرایط کلی امیدها به وعده وزارت راه و شهرسازی برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی کمرنگ شده است. به دلیل عدم توانایی متقاضیان در تامین، هزینه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و با توجه به کمبود تسهیلات بانکی در این طرح، اجرای طرح های اعطای وام به واحدها با کندی پیش می رود.

تشدید رکود مسکن نسبت به سال گذشته بر صنایع جانبی این بخش تاثیر منفی گذاشته است. اگرچه عواملی مانند کندی معاملات مسکن، نوسانات ارز، قیمت گذاری اجباری، قطعی برق در برخی نقاط و مشکلات صادرات سیمان و فولاد مشکلاتی را برای صنعت سیمان و فولاد ایجاد کرده است، اما تولیدکنندگان کاهش سرعت را مهمترین عامل می دانند. بازار نهاده های ساخت و ساز منجر به کاهش شدید ساخت و ساز مسکن شد. البته از زمان ورود سیمان در بورس کالا، این صنعت متحول شده و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

از سوی دیگر، موفقیت برنامه دولت برای رفع محدودیت‌های برق کارخانه‌های سیمان و فولاد، تولید مازاد مصالح ساختمانی را در پی داشته است که حداقل از این منظر نگرانی‌ها در مورد تورم مصالح ساختمانی را کاهش داده و بازار را آرام کرده است.

در تابستان 1401 قیمت مصالح ساختمانی در تهران نسبت به بهار 3.4 درصد کاهش یافت. این در حالی است که در فصل بهار قیمت مصالح ساختمانی در پایتخت نسبت به زمستان 1400 26.3 درصد افزایش داشته است. در میان گروه های عملکردی، بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه «نقاشی ساختمان» با 9.9 درصد افزایش و کمترین تورم مربوط به گروه «سیمان، بتن، ماسه» با منفی 15.4 درصد بوده است. قیمت گروه آهن، میلگرد و پروفیل نیز نسبت به بهار 0.4 درصد کاهش داشت. قیمت هر کیلوگرم میلگرد در حال حاضر 16 تا 17 هزار تومان و هر بسته سیمان تیپ 5 حدود 55 هزار تومان است.

در تابستان 1401 تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی در شهر تهران 29.3 درصد بوده که نسبت به فصل قبل (43.4 درصد) 14.1 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید