جهان موازی چیست؟ آیا واقعا وجود دارد؟


جهان‌های موازی موضوع رمان‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی محبوبی مانند پیشتازان فضا، مرد عنکبوتی و دکتر هو بوده‌اند، اما این موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. برخی از دانشمندان معتقدند که یک جهان موازی واقعا وجود دارد. نظریه وجود جهان های متعدد یکی از بحث برانگیزترین نظریه های علمی دوران معاصر به شمار می رود. جای تعجب نیست؛ دنیای ما بزرگتر از آن است که بتوان آن را تصور کرد. حداقل صدها میلیارد کهکشان به دور فضا می چرخند که هر کدام میلیاردها یا تریلیون ها ستاره دارند. برخی از کارشناسانی که مدل های کیهان شناسی را مطالعه می کنند تخمین می زنند که قطر کیهان 7 میلیارد سال نوری است. دیگران می گویند که جهان بی نهایت است، اما آیا همه چیز به این فرض خلاصه می شود؟ جهان موازی کجاست؟ آیا اصلا جهان های موازی وجود دارد؟ دلیل اثبات جهان های موازی چیست؟

تورم ابدی، نظریه انفجار بزرگ و جهان های موازی

معمولاً برای اثبات جهان های موازی، آن را بر اساس «بیگ بنگ» یا دیگر مفاهیم علمی مانند «بیگ بنگ»، «نظریه ریسمان» و «مکانیک کوانتومی» توضیح می دهند. طبق نظریه بیگ بنگ، حدود 13.7 میلیارد سال پیش، همه چیز یک ذره بسیار کوچک بود. سپس در کسری از ثانیه انفجاری رخ می دهد و همه چیز متورم و چند برابر می شود. در نتیجه این انفجار بزرگ، اتم ها، مولکول ها، ستارگان و کهکشان هایی که در فضای اطراف ما وجود دارند ایجاد شدند.

این روند مرموز برخی از محققان را به این فکر واداشته است که دنیاهایی فراتر از تصور ما و شاید جهان های موازی وجود دارد. به گفته الکساندر ویلنکین، فیزیکدان دانشگاه تافتس در ماساچوست، تورم ناشی از انفجار بزرگ در همه جا به یک زمان ختم نشد. اگرچه همه چیز برای زمین همانطور که ما می شناسیم حدود 13.8 میلیارد سال پیش به پایان رسید، تورم کیهانی در جاهای دیگر ادامه دارد. این نظریه «تورم دائمی» نامیده می شود.

در سال 2011، ویلنکین مقاله ای برای ساینتیفیک آمریکن نوشت که جهان های موازی را به زبان عامیانه توضیح می داد. او در این مقاله ادعا می‌کند که وقتی تورم در جایی به پایان می‌رسد، دنیای حبابی جدیدی شکل می‌گیرد و این اتفاق بارها می‌افتد. با این حال، این تورم باعث می شود که جهان های حباب با یکدیگر تعامل نداشته باشند زیرا به طور نامحدود گسترش می یابند. به عبارت دیگر، ما هرگز نمی توانیم به لبه جهان خود (یعنی جایی که به دنیاهای دیگر متصل می شود) برسیم. دلیلش هم ساده است. این لبه یا دروازه با سرعت نور از ما دور می شود و همیشه در حال وقوع است. بنابراین حتی با سریع ترین هواپیمای دنیا هم نمی توانیم به آنجا برسیم.

نظریه ریسمان و جهان های موازی

نظریه دیگری که دانشمندان برای اثبات جهان های موازی از آن استفاده می کنند، نظریه ریسمان است. بر اساس این نظریه، حتی اگر می توانستیم به حباب دنیای دیگری برسیم، همه چیز با آنچه می دانیم متفاوت بود. در واقع، به دلیل تورم ابدی، قوانین فیزیک و شرایط زندگی در جهان های دیگر کاملاً با آنچه ما از جهان انتظار داریم متفاوت است. برخی از این حباب ها دارای شرایط زندگی و رشد هستند، در حالی که برخی دیگر استریل هستند. با این توضیحات می توانید جهان های موازی را بهتر تجسم کنید. ممکن است این جهان های موازی وجود داشته باشند، اما ما هر لحظه از آنها دورتر می شویم و هرگز به آنها نخواهیم رسید.

جهان های موازی در مکانیک کوانتومی

برخی از محققان نظریه خود را در مورد جهان های موازی بر اساس مکانیک کوانتومی توضیح می دهند. در علم مکانیک کوانتومی، هر ذره ریز در جهان در حالات مختلفی وجود دارد و ما فقط یکی از آن حالت ها را می بینیم. بر اساس «نظریه جهان های متعدد یا چندگانه»، هرگاه حالت یا امکان چیزی را مشاهده کنیم، حالت یا امکان دیگری در جهان یا عوالم دیگر به واقعیت می پیوندد. این دنیاها یا جهان های موازی شاخه ای از دنیای ما هستند که وقایع دنیای ما لحظه به لحظه به گونه ای دیگر اتفاق می افتد. جهان های متناوب کاملاً از هم جدا هستند و هرگز تلاقی نمی کنند. بر این اساس، ممکن است نسخه های بی شمار دیگری از زندگی شما وجود داشته باشد که کمی یا کاملاً متفاوت از زندگی شما بر روی این زمین باشد، اما هرگز از آنها آگاه نخواهید شد.

فضای بی نهایت، جهان بی نهایت؟

برخی از فیزیکدانان نیز به نسخه مسطح جهان های موازی اعتقاد دارند. به عقیده آنها، اگر جهانی که ما در آن زندگی می کنیم تا ابد ادامه داشته باشد، وجود جهان های دیگر را تنها در صورتی می توان پذیرفت که بتوانند در فضای بی نهایت همگرا شوند. در نتیجه، هر ذره باید دنباله خاصی را تکرار کند. بر این اساس، در فضای بی‌نهایت وسیع، هر ذره منظومه شمسی و دیگر کهکشان‌ها بارها تکرار می‌شوند. بنابراین تمام زندگی شما می تواند در جای دیگری از جهان تکرار شود. مثلاً صبحانه دیروز را بارها تکرار می کنید.

نظریه جهان آینه ای

دنیای آینه ای

محققان موسسه فیزیک نظری پیرامونی در واترلو کانادا، نظریه دیگری را در رابطه با جهان های موازی ارائه کرده اند. آنها معتقدند که جهان توسط بیگ بنگ شکل گرفته است و از سوی دیگر، خط زمانی برای بیگ بنگ به عقب کشیده شده است. در واقع، زمانی بود که زمین تصویر آینه ای از جهان ما بود.

نیل توروک، محقق موسسه Perimeter، این نظریه را اینگونه توضیح می دهد: “به جای اینکه بگوییم قبل از انفجار بزرگ جهان متفاوتی وجود داشته است، می گوییم که جهان قبل از انفجار نوعی تصویر آینه ای از جهان پس از انفجار است.” این بدان معناست که همه چیز از پروتون و الکترون گرفته تا شکستن تخم مرغ معکوس خواهد شد. آنتی پروتون ها و الکترون های با بار مثبت اتم ها را تشکیل می دهند و تخم های شکسته به حالت اولیه خود باز می گردند و به معده مرغ باز می گردند. در نهایت، آن جهان مسیر خود را معکوس کرده و تبدیل به یک ذره بسیار کوچک می شود که در ابتدای این جهان بود. به زبان ساده، هر دو جهان توسط بیگ بنگ ایجاد شدند و هر دو رویداد برعکس اتفاق افتادند، درست مانند یک تصویر آینه!

نظریه جهان موازی و مشکل اثبات نشده

یکی از مهم‌ترین مشکلات نظریه‌های جهان موازی این است که ابطال‌پذیر نیستند، یعنی هیچ‌کس نمی‌تواند علیه آنها اثبات کند. برای تفکر علمی و توسعه علم نیاز به مشاهده و بررسی داریم. در واقع، اگر نتوانیم شواهدی علیه یک نظریه پیدا کنیم، علم پیشرفت نخواهد کرد.

وقتی در دنیای خودمان گیر کرده ایم، چگونه می توانیم امیدوار باشیم که به دنیاهای دیگر برسیم؟ ما قوانین فیزیک داریم، اما این قوانین همیشه با یک کمیت حفظ می شوند. ذرات به سادگی ظاهر، ناپدید یا تبدیل نمی شوند. آنها فقط می توانند با مقادیر دیگر ماده و انرژی برهم کنش داشته باشند و نتایج آن برهمکنش ها به طور مشابه توسط قوانین فیزیک کنترل می شود. تمام آزمایشاتی که تا کنون انجام شده است، تمام مشاهداتی که ثبت شده و تمام اندازه گیری هایی که تا به امروز انجام شده است، هیچ فعل و انفعال یا فعالیتی که وجود جهان دیگری را ثابت کند، کشف نکرده است. وقتی نتوانیم نظریه ای را رد کنیم، بحث علمی وجود ندارد. در این صورت، نظریه هایی مانند نظریه جهان موازی هرگز صیقل داده نمی شوند.

کتاب دنیای موازی

اگر انتخاب های متفاوتی در زندگی داشتید، زندگی شما چگونه بود؟ آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید بگوییم که به جهان های موازی فکر کرده اید. برای درک بهتر جهان های موازی و نظریه های پیرامون آن ها باید کتاب را بخوانید. خواندن کتاب های علمی و رمان های تخیلی در مورد مسئله “جهان موازی چیست؟” این پاسخ مناسب تر و قابل فهم تر می دهد.

1. دنیای موازی

کتاب دنیای موازی

نویسنده: میچیو کاکو
مترجم: علی هادیان
ناشران: مازیر
تعدادی از صفحات: 480

در سفری هیجان انگیز به دنیای عرفانی، نویسنده محبوب ژاپنی-آمریکایی ما را به دنیای سیاهچاله ها و ماشین های زمان، فضای چند بعدی و از همه جالب تر، جهان های موازی می برد. کاکو در کتاب «جهان های موازی» به طرز ماهرانه و شیوا این نظریه را به عنوان ریسمن و ام. در این کتاب، او توضیح می دهد که چگونه جهان ما می تواند یکی از بی نهایت جهان باشد. کتاب کاکو مقدمه ای هیجان انگیز و فراموش نشدنی بر نظریه جدید فیزیک و کیهان شناسی است.

2. چیزی عمیقاً پنهان

چیزی عمیقاً پنهان

نویسنده: شان کرول
مترجم: تورج هوری
ناشران: مازیر
تعدادی از صفحات: 296

شان کرول، فیزیکدان نظری و یکی از مشهورترین نویسندگان کتاب های علمی جهان، تاریخ فیزیک قرن بیستم را در کتاب خود بازنویسی می کند. یک شاهکار علمی، چیزی عمیقا پنهان است که نشان می دهد چگونه مکانیک کوانتومی می تواند طرز فکر ما را در مورد فضا و زمان تغییر دهد. او مکانیک کوانتومی را با نظریه نسبیت اینشتین مرتبط کرد.

کرول با شهرت حرفه‌ای‌اش در کتابش، بحران پیش روی کوانتوم را با لحنی جسورانه و منطقی به پایان می‌رساند. او می گوید برای حل بحران باید بپذیریم که ما چند نفر روی زمین هستیم و نسخه های بی شماری از هر یک از ما وجود دارد. کپی ما که هزاران بار در ثانیه تکثیر می شود. کرول گام به گام تمام فرآیندهای مربوط به ایجاد دنیای موازی را برای خواننده توضیح می دهد.

3. ماده تاریک

ماده تاریک

نویسنده: بلیک کراچ
مترجم: هادی سالارجهی
ناشران: نشر ظهر
تعدادی از صفحات: 384

این رمان علمی تخیلی هیجان انگیز با یک آدم ربایی شروع می شود. جیسون دسن، شخصیت اصلی این داستان، ناگهان بیهوش می شود و وقتی از خواب بیدار می شود، خود را در دنیایی می بیند که هیچ چیز درست نیست. همسرش همسرش نیست. پسرش به دنیا نیامد و به جای یک استاد فیزیک معمولی، دانشمند معروفی بود که به کشفی بدیع دست زد. اکنون جیسون تلاش می کند تا آنچه را که به عنوان واقعیت می بیند یا آنچه را که پشت سر گذاشته است بیابد. اگر زندگی گذشته او واقعی باشد، چگونه به آن واقعیت باز خواهد گشت؟

4. دستکاری زمان و مکان

کتاب دستکاری زمان و فضا با موضوع جهان های موازی

نویسنده: کارلوس هرناندز
مترجم: آزاده حسنی
ناشران: نارنجی
تعدادی از صفحات: 432

این رمان که برای نوجوانان نوشته شده، کتابی از مجموعه «سال و گابی» است که توسط آزاده حسنی به فارسی ترجمه شده است. در این کتاب سلول و گابی نظم کیهانی را به هم می زند. داستان از جایی شروع می شود که سل یک تخم مرغ را به کمد دوست گابی می زند. این منجر به دعوای بد بین سل و گابی می شود و هر دو به دفتر مدیر مدرسه احضار می شوند. سل اصرار دارد که او این کار را با جادو انجام داده است، اما گبی فکر می کند که سلول تخم را زودتر در غیاب دیگران گذاشته است. گبی بالاخره متوجه ترفند واقعی سل شد. او یاد می گیرد که سل می تواند چیزهایی را از جهان های موازی بیرون بکشد، چیزهایی بسیار بزرگتر از تخم ها!

5. Lyra and Magic Compass

لیرا و قطب نما جادویی

نویسنده: فیلیپ پولمن
مترجم: فاروق بافنده
ناشران: آبدیرون
تعدادی از صفحات: 464

برخلاف دیگر کتاب های پولمن، این کتاب به دنیای موازی می پردازد. اگر به‌جای یک رمان علمی تخیلی به دنبال یک داستان فانتزی درباره جهان‌های چندگانه هستید، حتماً باید این کتاب را بخوانید. این داستان محبوب در مورد لیرا، دختری است که به شمال سفر می کند تا دوستش راجر را از دست موجودات عجیب نجات دهد. در شمال، او با عمویش لرد آسریل روبرو می شود که در تلاش برای ایجاد دروازه ای به دنیای موازی است. این دو موضوع چگونه به هم مرتبط هستند و چرا همه در پاسخ هستند؟ داستان قطب نما طلایی روی جلد کتاب چیست؟ شما باید این کتاب را بخوانید تا به همه این سوالات پاسخ دهید.

6. ترجیح داده شده است

کتاب برگزیدگان

نویسنده: ورونیکا راث
مترجم: هدیه ای از منصور کیایی
ناشران: کتابخانه مجسمه
تعدادی از صفحات: 422

این رمان برای بزرگسالان نوشته شده است. زمانی که داستان یک دهه پیش اتفاق می‌افتد، 5 نوجوان به ظاهر عادی به نام‌های سلون، مت، استر، اینس و آلبی، تاریکی را شکست داده‌اند که باعث ویرانی و مرگ در جهان شده است. اکنون 10 سال از آن حادثه می گذرد. در حالی که به نظر می رسد بسیاری از مردم آن دوران تاریک را فراموش کرده اند، Salon همه چیز را به خاطر می آورد و ادامه دادن برایش دشوار است. صبر کنید… اگر در این کتاب بیشتر در مورد چگونگی کشف جهان های موازی بگوییم، ممکن است داستان را از بین ببرد. بنابراین، خواندن کتاب ارابه را به شما توصیه می کنیم تا وارد یک ماجراجویی شگفت انگیز شوید.

شما بگو

ایده دنیای موازی برای بسیاری از ما هیجان انگیز است. اگر واقعاً دنیاهای دیگری وجود داشته باشد که کارها به گونه ای متفاوت انجام شود، شاید روزی بتوانیم به آنها برسیم. شاید روزی علم به ما کمک کند در دنیایی بهتر از دنیای ما زندگی کنیم. شما چی فکر میکنید؟

دیدگاهتان را بنویسید