رویکرد انتقادی به اقتصاد سیاسی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «نگاه انتقادی به اقتصاد سیاسی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا» با تصحیح جوئل بینین، بسام حداد و شیرین سیکالی با ترجمه پیروز اشرف در 700 نسخه، 420 صفحه و شمارگان منتشر شده است. منتشر شده توسط انتشارات اختران به قیمت یک و نیم هزار تومان.

این کتاب حاصل تلاش محققان دانشگاهی، عمدتاً جوان و عمدتاً خاورمیانه‌ای مقیم غرب (و در یک مورد ساکن فلسطین اشغالی) است که سعی در شناخت زمینه‌ها و اشکال دگرگونی اقتصاد سیاسی کشورها داشته‌اند. مادیا پرادش شرق (به جز ایران) و شمال آفریقا از دوره استعمار تا به امروز. بررسی و ارزیابی کارهای انجام شده در این زمینه برای شناسایی و نگاه انتقادی به آن.

جوئل بنین، استاد برجسته تاریخ و تاریخ خاورمیانه در دانشگاه استنفورد، و دو همکار دیگر در دانشگاه جورج میسون و دانشگاه کالیفرنیا (سانتا باربارا) ویراستاران این مجموعه هستند که در سال 2021 توسط انتشارات دانشگاه استنفورد، کالیفرنیا منتشر شد.

کتاب از دو بخش و یازده فصل تشکیل شده است. بخش اول کتاب با عنوان «طبقه‌شناسی تحلیلی طبقه‌بندی» شامل چهار فصل است: «مالکیت زمین، سرمایه، انباشت و سرمایه‌داری چندجانبه»، «دولت، بازارها و طبقه: مصر، سوریه و تونس»، «10 گزاره درباره نفت» و «ارتش های منطقه و مجتمع نظامی-صنعتی جهانی».

بخش دوم کتاب با عنوان «مطالعات کشور/منطقه» شامل هفت فصل است: «بررسی طبقه و دولت در شورای همکاری خلیج فارس»، «سرمایه داری در مصر نه سرمایه داری مصری»، «نقش دولت، نفت و جنگ در شکل گیری عراق، «سرمایه داری استعماری و اسطوره امپریالیسم در شمال آفریقای فرانسه»، «لبنان فراتر از استثناگرایی»، «ائتلاف آمریکا و اسرائیل» و «بازتاب استعمار در سرزمین اشغالی فلسطین».

دیدگاهتان را بنویسید