«تحقیر تماشاگر» در روزهای تاریک تئاتر/ چرا همیشه رنج می بریم؟ – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



نادر خوشبخت کارگردان نمایش «توهین به مخاطب» روی صحنه تالار اصلی مرکز تئاتر مولوی درباره این نمایش به خبرنگار مهر گفت: نمایش «توهین به مخاطب» ساخته پیتر هندک را آغاز کرده ایم. 19 آبان و هر شب ساعت 19:30 در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه خواهیم بود.

وی درباره موضوع نمایش «تحقیر مخاطب» توضیح داد: به عنوان کارگردان به نمایش بسیار وفادار بودم. پیتر هاندکه او در این اثر همراه با تماشاگران حاضر در سالن به بررسی ماهیت تئاتر روی صحنه می پردازد.

خوشکشت با بیان خاطره ای از روند تولید این نمایش می گوید: 8 ماه برای تمرین و ساخت نمایش «آهنت تشکر» سپری شد. روند خلق یک اثر در تئاتر با سایر صنایع بسیار متفاوت است زیرا ساخت یک تئاتر نیازمند زمان بندی دقیق و صرف زمان و انرژی زیاد است.

کارگردان برنامه «توهین به مخاطب» با تاکید بر اجرای کار خود در شرایط کنونی جامعه تصریح کرد: در شرایط فعلی هیچگونه تبلیغاتی وجود ندارد و مفید نه از تئاتر می آید و نه هویت مناسبی برای کنش هایی که روی صحنه است.

وی ادامه داد: از اول زمان خیلی زیاد زمانی که سالن‌ها به دلیل کرونا تعطیل شدند، پیش از از سرگیری فعالیت‌های تئاتر، وقفه‌ای طولانی در تولیدات و اجراهای تئاتر وجود داشت. بعد از این وقفه، تمرین و تولید نمایش آغاز شد، اما به عنوان یک تئاتری که تمام عمرم را در تئاتر گذرانده ام، نمی توانستم از قبل پیش بینی کنم که چه اتفاقی برای اجرا می افتد.

خوشکشت در قسمت آخر سخنان خود گفت: شرایط به گونه ای است که باید با شرایط روبرو شویم تا بسنجیم و ببینیم در کجا هستیم. در همه موارد باید بررسی کرد که چرا تئاتر در رنج است. ما باید ببینیم که آیا تئاتر می خواهیم یا نه، چون وقتی گروه ها وقت و هزینه خود را صرف تمرین و تولید نمایش می کنند اما رنج می برند، انگیزه خود را برای تولید تئاتر از دست می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید