عواقب تولید اتانول بیش از حد نیاز در کشور – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، بررسی ها نشان داد که بین سال های 1391 تا 1397 حدود 40 کارخانه تولید اتانول در کشور در حال فعالیت بوده و محصولات این تعداد واحد تولیدی به طور کامل پاسخگوی تقاضای بازار بوده است، اما اپیدمی کرونا وضعیت را تغییر داده است. اواخر سال 2018 وضعیت به طور کلی

مواد ضدعفونی کننده، کمبود و انباشت، قیمت های نجومی، درصدهای مختلف خلوص الکل و مشکلاتی از این دست، کشور را در وضعیت عجیبی قرار داده است. از سوی دیگر، با افزایش درخواست‌ها برای راه‌اندازی واحدهای تولید اتانول، اجرای کند مجوزها، شرایط را دشوارتر کرد.

وضعیت کرونا در کشور و عدم آگاهی از این بیماری در ماه اول به حدی بود که استفاده نامناسب و هدر رفت ما ضد عفونی شدیم. علاوه بر این، دکتر موضوعهوشیاری مستمر در مورد نیاز به استریل کردن مداوم دست ها و وسایل همراه و ترس از کمبودهای آتی، تقاضای هولناکی را برای این مواد در بازار ایجاد کرد.

وزارت سکوت در سال 2018: برای تولید الکل هیچ مجوزی لازم نیست!

در نهایت به دلیل تقاضای زیاد، در دهه آخر مارس 2018، معاون وزیر دکتر دکتر. سکوت تایم از صدور اطلاعیه ای خبر داد که بر اساس آن تا اطلاع ثانوی برای ساخت مشروبات الکلی نیازی به مجوز از موسسات نیست. سکوت اینطور نیست و واحدهای تولیدی برای شروع فعالیت خود فقط باید از سازمان غذا و دارو حواله دریافت کنند.

با وجود این مصوبه و فعالیت چندین واحد تولیدی جدید، کمبود مواد ضدعفونی کننده در بازار احساس شد و در نهایت شاهد ظهور کارگاه های کوچک و بزرگ تولید اتانول در کشور بودیم. حتی چندین خط تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و غذایی برای تولید مواد ضدعفونی کننده در تمامی موارد فوق با اطلاع مسئولان وزارتخانه تغییر یافت. سکوت سازمان غذا و دارو جای آن را گرفت.

در آن زمان حسین مدرس خیابانی، معاون وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به مصوبه ستاد مبارزه با کرونا در وزارت صنعت، معدن و تجارت و با توجه به اعلام آمادگی برخی واحدهای تولیدی. برای تولید الکل مورد نیاز کشور، تولید «الکل بدون مجوز در واحد تولیدی امکان پذیر است».

با توجه به اقدامات فوق، نیاز کشور به مواد ضدعفونی کننده پاسخ داده شد، اما دولت همچنان به کنترل و کاهش ویروس کرونا و کاهش نیاز به مواد ضدعفونی کننده ادامه داد و تاکنون تصمیم جدیدی برای ساماندهی تولید الکل در کشور اتخاذ نکرده است. و در نتیجه بازار به اشباع می رسد. مشکلی که پیامدهای قابل توجهی دارد.

تصویب قوانین تولید اتانول در اواسط سال 1999

جالب است بدانید که در ابتدای مردادماه 1398 رئیس سازمان غذا و دارو آیین نامه ای را در خصوص ایجاد کارخانه های تولید، بسته بندی و توزیع اتانول ابلاغ کرد که به موجب آن مفاد این مصوبه جایگزین کلیه مقررات و بخشنامه های قبلی شد. اما در واقع حتی خود این سازمان نیز به قوانین ارتباطی خود توجهی نداشت.

بر اساس این آیین نامه، اتانول به عنوان یک فرآورده دارویی در فهرست رسمی داروهای ایرانی محسوب می شود و مقررات مربوطه از سوی سازمان غذا و دارو اعلام خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده 9 این آیین نامه مدارک مورد نیاز برای تایید اصولی تولید اتانول پزشکی به شرح زیر است:

– درخواست نامه در قالب شخص حقوقی

– فتوکپی جواز تاسیس کارخانه از اداره کل

تائیدیه بازرسی کارشناسی سازمان غذا و دارو

– فتوکپی پروانه کارشناس فنی

– عکس فیش واریزی با مهر امور مالی سازمان غذا و دارو

– ارائه پروپوزال محصول با لیست ابزار شرکت، خلاصه فرآیند ساخت از مواد اولیه تا استخراج محصول

از طرفی طبق قوانین مربوط به امور پزشکی و دارویی و کنترل مواد غذایی و آشامیدنی، هر موسسه ای باید با مجوز وزارت بهداشت مجوز داشته باشد.

ضمناً بر اساس ماده 6 این آیین نامه، برای ایجاد واحد تولید، بسته بندی و توزیع اتانول، اخذ مجوز تأسیس کارخانه ضروری است که طبق ماده 20 قانون پزشکی صادر می شود. امور دارویی و مقررات مواد غذایی و آشامیدنی.

شرکت های غذا و دارو قوانین خود را اجرا نکردند!

با وجود اینکه سازمان غذا و دارو مقررات مربوط به تولید، بسته بندی و توزیع اتانول را تصویب کرده است. اما در واقع حاضر به این کار نبود، در واقع همچنان شاهد تولید الکل توسط برخی واحدهای تولیدی غیردارویی و حتی شرکت های دارویی بدون مجوز هستیم.

انتشار اتانول در بازار کشور زمزمه هایی مبنی بر تولید مشروبات الکلی در برخی واحدهای متخلف را به دنبال داشته است و برخی گزارش ها حتی فعالیت واحدهای تولیدی دارای مجوز را به منظور تولید مشروبات الکلی ممنوع کرده است. البته تا امروز هیچ مرجع رسمی در این مورد وجود ندارد، وی اظهار نظری نکرده است.

آیا خبر تولید الکل در واحد تولید اتانول صحت دارد؟

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان اتانول، باسیم ازدوسالانه 150 میلیون لیتر اتانول در کشور توسط اعضای این انجمن تولید می شود.

همچنین اظهارنظر یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاکی از عدم تطابق حجم تولید این واحدها با مواد اولیه است. در واقع بر اساس میزان مواد اولیه باید شاهد تولید اتانول بیشتری باشیم. با وجود ارسال به واحدهای دارای مجوز، به دلیل عدم نظارت نمی توان اظهار نظر دقیقی در مورد تولید الکل کرد.

آنچه مشخص است این است که بخشی از تولید اتانول از چرخه توزیع حذف می شود، در واقع ذخیره یا صادرات (مجاز یا بدون مجوز) را باید دلیل عدم تطابق ماده اولیه و خروجی واحدها دانست. اما در کشورهای دیگر قیمت پایین و فراوانی الکل در بازار منطقی به نظر نمی رسد. آیا می توان ادعای تولید مشروب در واحدهای دارای مجوز را تایید کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید