وضعیت اضطراری ملی در پرو/احتمال بازداشت 18 ماهه رئیس جمهور مخلوع



پس از یک هفته تظاهرات ضد دولتی، وضعیت فوق العاده سراسری در پرو اعلام شد. وضعیتی که به پلیس این کشور اختیارات ویژه و آزادی های محدود از جمله حق تجمع داده است.

بسیاری از معترضان در پرو خواستار آزادی پدرو کاستیو، رئیس جمهور برکنار شده چپ میانه، هستند که در 7 دسامبر پس از تلاش برای انحلال کنگره قبل از استیضاح، توسط قانونگذاران برکنار شد.

دادستان ها روز چهارشنبه گفتند که به دنبال 18 ماه بازداشت موقت برای کاستیلو هستند که به “شورش” و “توطئه” متهم شده است. دادگاه عالی پرو خواستار رسیدگی به این دادخواست شد اما جلسه رسیدگی را به اواخر امروز (پنجشنبه) موکول کرد. با این حال خود پدرو کاستیو چنین اتهاماتی را رد کرد.

دینا بولورت، رئیس جمهور جدید پرو و ​​معاون سابق کاستیلو، در واکنش به ناآرامی ها در کشورش، اعلام کرد که قصد دارد با ارائه لایحه ای برای کشورش، انتخابات ملی را دو سال جلوتر و در آوریل 2024 برگزار کند. کنگره.

آلبرتو اوتارولا، وزیر دفاع بولوارت به خبرنگاران گفت: «ما موافقت کرده‌ایم که به دلیل خشونت و آسیب به اموال دولتی، وضعیت اضطراری در کشور اعلام کنیم. این امر مستلزم “پاسخ قاطع” دولت است.

وی افزود: این وضعیت به معنای تعلیق برخی آزادی ها از جمله حق تجمع و اجازه ورود مقامات بدون مجوز به منازل است.

بولورته ضمن دعوت به صلح گفت: اگر خشونت داشته باشیم، نمی توانیم گفت و گو کنیم.

او همچنین تاکید کرد که انتخابات می تواند از آوریل 2024، تاریخی که قبلاً وعده داده بود، به دسامبر 2023 منتقل شود، اما این انتخابات در حال حاضر برای سال 2026 برنامه ریزی شده است. وقتی زمان بازیگری تمام شد.

قوه قضاییه پرو در توییتر اعلام کرد که جلسه استماع 18 ماهه بازداشت موقت کاستیلو را تا روز جمعه برگزار خواهد کرد.

اعتراضات زمانی آغاز شد که پدرو کاستیو پس از برکناری وی به اتهام تلاش برای انحلال پارلمان برای جلوگیری از رای گیری در مورد استیضاحش، دستگیر شد. معترضان پرو که اکثر آنها از طرفداران کاستیو هستند، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای جایگزینی بولورت شده اند که تا سال 2026 در قدرت است. دوره ریاست جمهوری کاستیلو در صورت ادامه مسئولیت در سال 2026 به پایان می رسد. برخی از معترضان نیز خواستار تعطیلی کنگره شده اند.

پرو در شش سال گذشته شش رئیس جمهور داشته است. از جمله سه رئیس جمهور در یک هفته در سال 2020، زمانی که کنگره قدرت استیضاح خود را تغییر داد. همچنین از روز چهارشنبه که اعتراضات به استیضاح آقای کاستیلو آغاز شد، حداقل هشت نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید