آیا شرط افتتاح حساب بانکی تغییر کرده است؟



اگرچه برخی از اطلاعیه های مشتریان حاکی از شرایط متفاوت افتتاح حساب در بانک ها است، اما دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی و بانک مرکزی توضیحاتی را ارائه کرده است که نشان می دهد شرایط افتتاح حساب تغییری نکرده است. بانک ها برای تایید و آگاهی از سلامت مالی مشتریان باید مدارکی از قبیل گواهی شغل و سند مالکیت یا اجاره نامه را اخذ کنند تا محل سکونت فرد را تعیین کنند که بانک ها تاکنون علیرغم قانون به آن توجه نکرده اند.

به گزارش ایسنا، بانک ها اخیرا با صدور یک کپی از اصل ملک یا اسناد اجاره و یک کپی از آن به همراه اصل شناسنامه، گواهی اشتغال به کار و کارت ملی با خبر شرایط عجیب و غریب اقدام به افتتاح حساب کردند.

در پی این موضوع، دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی و نیمه دولتی هرگونه تغییر در شرایط افتتاح حساب بانکی را رد کرد.

اما امروز یکی از مشتریان یکی از بانک ها به ایسنا گفت که بانک برای افتتاح حساب از او گواهی شغل و سند مالکیت یا سند اجاره خواسته است که محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی به این موضوع گفت: ایسنا در پاسخ. برای ارائه هرگونه خدمات بانکی، بانک ها باید مشتریان خود را شناسایی کنند که این کار از طریق کد ملی و اسناد مسکونی انجام می شود و بانک های خصوصی این کار را از طریق کد ملی انجام می دهند. بانک ها علاوه بر شناسایی مشتریان، باید از وضعیت مالی آنها نیز آگاه باشند و برای اطمینان از مشکوک نبودن تراکنش های بانکی مشتریان، بانک به گواهی اشتغال به کار نیاز دارد تا میزان پرداختی دریافتی را با تراکنش مطابقت دهد.

وی افزود: البته در مفاد ماده 169 قانون مالیات ها برای شناسایی و ثبت در نظام مالیاتی، بانک ها موظف به اخذ مدارکی از قبیل گواهی اشتغال به کار و اسناد ملکی یا اجاره هستند، در غیر این صورت مشمول جریمه می شوند. دولت باید مالیات را جبران کند.” بانک هایی که این اسناد را از مشتریان خود می پذیرند ممکن است موظف به پذیرش آنها باشند از سوی دیگر، دریافت این گونه اسناد در راستای قانون مبارزه با پولشویی است تا بانک از سلامت مالی مشتری اطمینان حاصل کند.

جمشیدی در ادامه با بیان اینکه هیچ تغییری در شرایط افتتاح حساب بانک ها ایجاد نشده است، گفت: از آنجایی که سامانه های بانکی در این زمینه ارائه نشده و به سامانه ثبت نام متصل نشده اند، اکنون این شرایط فراهم شده است، برخی بانک ها این اسناد را قبول می کنند. مابقی بانک ها به موقع این شرایط را برای افتتاح حساب اعلام خواهند کرد.

همچنین پیگیری های بانک مرکزی حاکی از آن است که شرایط افتتاح حساب بانکی تغییری نکرده و بر اساس قانون مبارزه با پولشویی، بانک ها باید مکان مشتریان و وضعیت مالی آنها را به طور دقیق شناسایی کنند. قابلیت اعتبارسنجی دریافت اسنادی مانند سند مالکیت یا اجاره نامه و گواهی اشتغال به کار، اما قبلا بانک ها این بند از قانون را رعایت نمی کردند اما اکنون تاکید بر اجرای مفاد قانون مبارزه با پولشویی بانک مرکزی است. ، برخی از بانک ها به شدت این موضوع را اجرا کرده اند مابقی بانک ها در اخذ این اسناد که پیش از این طبق قانون مقرر شده بود، اهتمام بیشتری خواهند داشت

پیام تمام شد

دیدگاهتان را بنویسید