در هفته کتاب چه گذشت؟


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هفته کتاب 1400 که از 24 آبان ماه آغاز شده بود در اولین روز آذرماه به پایان رسید. در این هفته جلسات و تجمعات مختلفی به نمایندگی از سازمان های مختلف برگزار شد. مراسم قدردانی، رونمایی، نشست های ویژه از برنامه هایی بود که بررسی خواهیم کرد.

در هفته کتاب چه گذشت؟

مورد قدردانی خوانندگان در سراسر کشور

علاوه بر آغاز هفته کتاب، یادواره کتاب، کتابخوانی و کتابداران صبح روز دوشنبه (24 آبان) با حضور مسئول فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

خدمتگزاران برتر، صفحات مجازی برتر کتابخانه های مؤسسه، خوانندگان برتر، کتابخانه های مؤسسه برتر و کتابداران برتر برخی از نامزدهای این دوره بودند.

برای مطالعه اسامی برگزیدگان اینجا کلیک کنید.

با تشکیل بنیاد مهدی سحابی جایزه ویژه ترجمه برای جوانان برگزار می شود

مجید سحابی راه، برادر آن مرحوم مهدی سحابی، مترجم، عکاس، نویسنده و مجسمه ساز، بنیاد بنیاد را برای این نویسنده اعلام کرد و گفت: یکی از برنامه های آینده بنیاد پس از ثبت رسمی، حفظ جایزه مترجم است، اجازه برگزاری رویدادهای هنری و ادبی را خواهیم داشت. جشنواره به خصوص در مورد ترجمه، ایده ای دارم، امیدوارم بتوانیم جایزه ویژه مترجمان جوان را بگیریم.

وی با اشاره به اهمیت مهدی سحابی بر رشد نسل جوان گفت: دلیل اصلی این جایزه کمک به رشد نسل جوانی است که به تازگی وارد این عرصه شده اند و بودجه آن از سوی بنیاد تامین می شود.

برندگان جوایز کتاب سال معرفی شدند

برندگان جایزه کانون سال پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ایجاد کانون در بخش‌های مختلف (سه‌شنبه ۲۵ آبان) در داستان‌های کودک، داستان، شعر کودک، داستان و شعر و تصویر نوجوان معرفی شدند. مرکز.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف ارتقای کیفی کار و معرفی کتاب های مناسب کودک و نوجوان، کتاب های برگزیده اسلامی، ایرانی و ماه و سال را اهدا می کند. ارزش های بومی..

این جوایز شامل سیمین برد (کتاب مورد علاقه ماه) و پرنده طلایی (کتاب مورد علاقه سال) است که توسط هیئت داوران به تهیه کنندگان و ناشران اهدا می شود. جایزه پرنده سیمین هر ماه به یک نویسنده یا شاعر یا مترجم و به هر ناشر در هر فصل در پایان هر فصل تعلق می گیرد. جوایز کتاب ماه شامل پرنده سیمین، تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی و جوایز کتاب سال شامل پرنده طلایی، تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی است.

کتاب هایی که در کسب سمن پرندگان و پرندگان طلایی موفق بوده اند در لیست خرید مرکز فرهنگی هنری کانون قرار گرفته و هر فصل به عنوان فهرست کتاب های مناسب اعلام می شود.

اسامی برندگان این جایزه را اینجا بخوانید.

انتشار فراخوان یازدهمین دوره جوایز ادبی هفت اقلیم

فراخوان یازدهمین هفت اقلیم صحیحیا پوراسکار ویژه ادبیات داستانی منتشر شده در سال 1399 توسط دبیرخانه این رویداد ادبی منتشر شد. برای مشارکت ناشران و نویسندگان در این دوره از هفت اقلیم صحیحیا پوراسکار، سه نسخه از آثار منتشر شده در سال 1399 در پرونده مجموعه رمان و داستان به دبیرخانه هفت اقلیم صحیحیا پوراسکار ارسال شود. آخرین مهلت ارسال آثار تا 20 1400 می باشد.

آدرس دبیرخانه: تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از چهارراه ملک، روبروی آتش نشانی، موسسه فرهنگی هنری نیم اقلیم، پلاک 609. اسامی داوران و عوامل اجرایی هفت جایزه ادبی اقلیم به زودی اعلام می شود.

به گزارش ایرنا، جایزه ادبی هفت اقلیم در سال 1388 توسط جمعی از نویسندگان مستقل ایرانی و به دبیری آیت الله دولتشاه آغاز به کار کرد. این جایزه در ابتدا برای یک داستان کوتاه منتشر نشده بود، اما پس از دوره اولیه داستان کوتاه، مسیر خود را تغییر داد و در دور اول به مجموعه جوایز کتاب های منتشر شده پیوست و تا امروز ادامه دارد.

هیئت مؤسس هفت اقلیم صحیحیا پوراسکار مؤسسه فرهنگی هنری هفت اقلیم را در سال 1393 تأسیس کرد که چهارمین دوره کتاب «صحیفه پوراسکار» در همان زمان بود.

ثبت نام ناشران در اولین نمایشگاه مجازی استانی کتاب در سال 1400

ناشران سراسر کشور از شنبه 29 آبان ماه می توانند در اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان ثبت نام کنند. اولین نمایشگاه مجازی کتاب در استان اصفهان از 20 تا 26 آذرماه به مدت هفت روز با حضور ناشران سراسر کشور برگزار می شود.

اولین نمایشگاه مجازی کتاب با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه کتاب و ادب ایران و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان برگزار می شود. امسال در استان اصفهان.

ناشران سراسر کشور می توانند برای ثبت نام در اولین نمایشگاه مجازی کتاب در استان اصفهان از تاریخ 29 آبان لغایت 7 آذرماه 1393 به سایت خانه کتاب و ادبیات ایران مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرد تا با استفاده از تجربه حضور در نمایشگاه های مجازی سایر کشورها مانند نمایشگاه کتاب فرانکفورت و نمایشگاه کتاب ایران، راه هایی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بیابد. اول تا دهم بهمن. در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیش از هزار ناشر حضور داشتند و بیش از یک میلیون عنوان کتاب برای ارائه در سایت نمایشگاه کتاب مجازی تهران ارائه شد. همچنین 180 ناشر خارجی با عنوان 20000 عنوان کتاب و 142 موسسه فرهنگی و ادبی در بخش مرکز راست در نمایشگاه حضور داشتند. شرکت پست جمهوری اسلامی نیز هزینه ارسال رایگان را برای تمامی شنوندگان اعلام کرده است.

نامزد دبیر علمی جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی جداگانه دبیر علمی سی امین دوره جوایز کتاب سال ایران و دبیر علمی بیستمین دوره جوایز جهانی کتاب سال را منصوب کرد.

محمدمهدی اسماعیلی در این قضاوت ها حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا به عنوان سردبیر علمی سی امین دوره جوایز کتاب سال جمهوری اسلامی ایران احمد علی هادی منصوب دبیر علمی بیستمین دوره جوایز جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران.

به گزارش ایرنا، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عنوان جایزه نیمه رسمی ایرانی است که هر ساله در بهمن ماه سال جاری توسط خانه کتاب ایران به مناسبت انقلاب سال 1357 (دهه فجر) در این کشور اعطا می شود. با تایید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی. نویسندگان برگزیده و تحسین شده به طور کلی، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ و جغرافیا.

مراسم اختتامیه جوایز کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به منظور حمایت و تشویق نویسندگان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ترویج فرهنگ جامعه اسلامی در ایران، بهمن ماه هر سال برگزار می شود. ، حفظ آزادی و هویت فرهنگی.

احمدبهند: 40 میلیون دلار برای واردات کاغذ اختصاص یافته است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارت فرهنگ گفت: کارگروه تولید کاغذ زیر نظر معاونت فرهنگی تشکیل شده و تاکنون 40 میلیون دلار برای واردات کاغذ اختصاص یافته است.

یاسر احمدبهند وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در نشست خبری صبح پنجشنبه (27 آبان) مبنی بر اینکه تا پایان تولید کاغذ داخلی چه برنامه ای برای واردات آن دارید؟ وی گفت: کارگروه تولید کاغذ زیر نظر معاونت فرهنگی تشکیل شده است و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با مساعدت معاون اول رئیس جمهور امیدواریم به زودی شاهد نتایج قابل توجهی باشیم.

وی افزود: تخصیص ارز ترجیحی بدون دارو و گندم امکان پذیر نیست. این در حالی است که 40 میلیون دلار برای واردات کاغذ نشر در نظر گرفته شده است و از سوی دیگر بخشی از اوراق به دست آمده از این دادخواست به زودی توزیع می شود.

احمدبهند می گوید: تا حصول نتایج مناسب به نظر می رسد این اوراق پاسخ مناسبی برای تولید کاغذ داخلی باشد.

در هفته کتاب چه گذشت؟

پاییز 1400 کتاب آغاز شد

نمایشگاه پاییزه 1400 عنوان کتاب از روز شنبه (30 آبان) با حضور 960 کتابفروشی در سراسر کشور آغاز به کار کرد.

در این زمان از طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی ها (طرح فروش فصلی کتاب) حضور 980 کتابفروشی از سراسر ایران قطعی شد. 150 کتابفروشی در تهران و 830 کتابفروشی در سایر استان ها وجود دارد. از مجموع 830 کتابفروشی در سایر استان ها، 746 کتابفروشی در مراکز استان ها و 41 کتابفروشی در شهرستان های کمتر برخوردار واقع شده اند.

این طرح به مدت پنج روز یعنی از شنبه تا چهارشنبه (23 دی ماه 1400) اجرا خواهد شد. برای اجرای بهتر عدالت فرهنگی، این طرح در 10 شهر با تعداد کمتر کتابفروشی 10 روز فرصت دارد. بنابراین آخرین روز اجرای طرح در این شهرها روز دوشنبه هشتم به پایان می رسد.

در طرح پاییزه کتاب، 1400 خریدار می توانند کتاب های تالیف شده با 20 درصد یارانه و کتاب های ترجمه شده را با 15 درصد یارانه از کتابفروشی های اعضای این طرح خریداری کنند. سقف خرید مجاز سه هزار تومان و سقف یارانه خرید برای هر خریدار شصت هزار تومان تعیین شده است. اسامی، مشخصات و آدرس اعضای Autom 1400 Book Plan را نیز می توانید در اینجا بیابید.

از عنوان رهبر معظم انقلاب بر روی کتاب «فقط گریه کن» رونمایی شد.

تقریبا حضرت آیت الله خامنه ای راه عالی ترین رهبر انقلاب بر کتاب فقط گریه کن داستان زندگی اشرف السادات منتظری مامان شهید محمد معماریان در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و بعدها منتشر شد.

با رونمایی از خطبه مقام معظم رهبری از کتاب ادبیات جهاد دفاعی و مقاومت یازدهم فقط گریه کن توسط قلم اکرم اسلامی همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی (15 آبان تا 1 آذر) در تالار وحدت.

متن بیانات مقام معظم رهبری به شرح زیر است:

به نام خدا

با اشتیاق و تشنگی این کتاب شگفت انگیز را خواندم و چشم و قلبم را شستم. همه چیز در این کتاب عالی است. روایی، عالی؛ توصیفی، عالی؛ نوشته شده، عالی؛ طعم تالیف و تالیف عالی و شهید و برخورد دلسوزانه شهدا نسبت به او و مادرش در نهایت شکوهمند و متعالی است.. هیچ سرمایه معنوی برای کشور و ملت و انقلاب بهتر از اینها نیست. منبع ارزشمند دیگر، قدرت نوشتن ظریف و رسا است که در این داستان عشق مادرانه مورد نیاز است.
10 مارس 1399
تشکر ویژه از نویسنده

کتاب ها فقط گریه کن توسط قلم اکرم اسلامی گردآوری و انتشارات اپیک یاران در سال 1399.

برگزیدگان در جشنواره کتاب کودک و نوجوان مسجد معرفی شدند

اختتامیه نخستین جشنواره کتاب کودک مسجد سی ام در مسجد امام حسین(ع) آبان برگزار شد.

قادر به دانستن مدیرکل هنرهای نمایشی یاسر احمدبهند معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی. حجت الاسلام حبیب رضا ارجانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون فرهنگی هنری مسجد و اسماعیل آذر در این مراسم شاعر و مدرس دانشگاه حضور داشتند. در این مراسم از نفرات برتر در چهار رشته تجلیل شد.

این نیز آغاز هفته بسیج است گلعلی بابایی نویسنده کتاب در حوزه دفاع مقدس تجلیل می شود.

برای مطالعه اسامی برگزیدگان اینجا کلیک کنید.

به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره کتابخانه مساجد ایران با عنوان جشنواره کتاب فهم (فرهنگ و هنر مساجد ایران) به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری کشور طراحی و به همت ستاد استان تهران برگزار شد. این جشنواره از سه ماه پیش در کتابخانه‌های مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری کشور برگزار شده و علاقه‌مندان به فعالیت‌های کتابخانه‌ای آثار خود را در چهار بخش کتابخانه‌های برتر، کتابخوان برتر، کتابداران برتر و سفیران به دبیرخانه ارسال کردند. ..

دومین عروسی ملی مردم وراکروز برگزار شد

دومین جشن ملی عروسی در 20 گروه با مداحی 100 نفر برگزار شد.

دومین مراسم نکوداشت ملی ویراستاران با مداحی 100 نفر در 20 گروه انجمن ویراستاری و املا در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. گروه ویراستاری داستان و شعر، گروه ویرایش خبر و … تجلیل می شود.

برای مطالعه اسامی برگزیدگان اینجا کلیک کنید.

به گزارش ایرنا، مراسم نکوداشت ملی ویراستاران از سال 1399 به همت کانون ویراستاران و مؤسسه کتاب و ادبیات ایران به منظور تجلیل از ویراستاران و صاحب نظران املای راه اندازی شد.

دیدگاهتان را بنویسید