بیانیه ضد ایرانی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته ای با تهران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


این خبر به نقل از خبرگزاری مهر منتشر شده است سایت اینترنتی مقام اتحادیه اروپا، نماینده اتحادیه اروپا در آژانس بین المللی انرژی اتمی بین المللی قدرت هسته ای با صدور بیانیه ای خواستار توافق هسته ای با ایران شده است.

نماینده اتحادیه اروپا در این بیانیه بر تعهد و حمایت مستمر خود از اجرای موثر برجام تاکید کرد و گفت: مصمم به ادامه همکاری با این جامعه هستم. بین المللی برای حمایت از این توافقنامه راهبردی، همکاری کنید و مانند همه کشورها از اجرای آن برای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنید.

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا از تلاش های دیپلماتیک فشرده در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل حمایت می کند. کمیسیون و نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده UNHCR با همه شرکای مرتبط با اتحادیه اروپا کار می کنند و چشم انداز شرکت کنندگان ادامه بحث در مورد راه هایی برای اطمینان از بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برجام است.

اتحادیه اروپا در موضعی ضدایرانی اعلام کرد: ایران سرانجام پس از یک تاخیر پنج ماهه آماده از سرگیری مذاکرات وین است. ما با ایمان صادقانه و واقع بینانه به ایران امیدواریم بینش، بصیرت، درون بینی به میز مذاکره بازگردید تا مذاکرات در زمان مقرر به نتیجه برسد. اتحادیه اروپا در حال بررسی مسائل مربوط به خروج یکجانبه تحریم ها از برجام و اعمال مجدد تحریم ها توسط آمریکا است و لغو تحریم ها بخش مهمی از توافق است. اتحادیه اروپا به طور کامل به تعهدات خود در برجام از جمله لغو تحریم ها عمل کرده و در دو سال و نیم گذشته نگران فعالیت های ایران بوده است. ایران مجموعه ای از اقدامات را علیه شورای امنیت سازمان ملل انجام داده است و این اقدامات هیچ استدلال غیر نظامی قابل قبولی ندارد.

در بیانیه اتحادیه اروپا مدعی شد که فعالیت‌های ایران به شرح زیر است:

ذخیره سازی مستمر اورانیوم غنی شده با مقادیر فزاینده مواد در سطوح 20 و 60 درصد و فراتر از آستانه برجام، سرعت تولید آنها را نگران کننده است.

ادامه نصب، آزمایش و ذخیره اورانیوم با افزودنی های IR1 و سانتریفیوژهای پیشرفته با ارتقاء به دو آبشار IR-6 فردو و اصلاحات وابسته به آنها، به ایران امکان می دهد به راحتی پیکربندی عملیاتی خود را تغییر دهد و آن را غنی کند.

کار قابل توجهی بر روی فلزات اورانیوم، از جمله اورانیوم غنی شده تا 20 درصد، که ما قویاً از ایران می‌خواهیم که همه فعالیت‌های ضد بورژوایی را بدون تأخیر از سر بگیرد.

اتحادیه اروپا که تاکنون نتوانسته به تعهدات خود در توافق برجام با ایران عمل کند، گفت: حفظ ماهیت صلح. چشم ها برنامه هسته ای ایران و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملا حیاتی است. شفافیت جزء کلیدی شورای امنیت سازمان ملل است و اتحادیه اروپا نگران تصمیم تعلیق اجرای ایران از 23 فوریه 2021 است. اقدامات ایران به میزان قابل توجهی از شفافیت برنامه ریزی شده و استفاده از پروتکل های اضافی در شورای امنیت سازمان ملل کاسته است. دسترسی و نظارت بر سایت آژانس، فعالیت ها و اطلاعات مرتبط و فعالیت های نظارتی و راستی آزمایی آژانس به شدت محدود شده است. علاوه بر این، ایران اطلاعیه به روز رسانی صادر نکرده است و آژانس قادر به اعطای هرگونه دسترسی اضافی تحت پروتکل الحاقی و آژانس نبوده است. بین المللی انرژی اتمی از بخش اساسی کنترل خود محروم است. ما از ایران می خواهیم که تمام اقدامات شفافیت را از سر بگیرد.

نماینده اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که حفظ توانایی های فنی آژانس برای راستی آزمایی، نظارت و نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران و تعهدات آتی برای بازگرداندن و حفظ یکپارچگی اطلاعات ضروری است. اقدامات نگران کننده ایران در حال تبدیل شدن به یک چالش بلندمدت برای توافق است. علاوه بر این، ما به شدت نگران عدم دسترسی به کارگاه های بدهی هستیم.

اتحادیه اروپا در پایان این بیانیه از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تشکر کرد بین المللی انرژی هسته‌ای در آخرین گزارش خود درباره ایران خاطرنشان کرد که بنا به درخواست رافائل گریسی، ایران باید به آژانس اجازه دسترسی به تسهیلات اعتباری را بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید