سرانجام سپرده گذاری در صندوق تثبیت بورس به پایان رسید


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وزارت اقتصاد، مجید عشقی افزود: دولت سیاستی دارد که ارز صندوق توسعه ملی به ریال تبدیل نشود و منابع از ریال تبدیل شده تزریق شود، صندوق های پایداری. ” اما به نظر من با بازگشت اطمینان و ثبات در بازار سرمایه، نیازی به منابع صندوق نخواهیم داشت. اگرچه صندوق های ثبات و توسعه بازار در جایی که نیاز است وارد می شود، اما تلاش می کند حداقل حضور را حفظ کند تا بازار به حالت عادی بازگردد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: همچنان برای حذف قیمت دستوری در صنایع مختلف از جمله خودروسازی پیگیری می شود.

وی همچنین از طراحی بسته سیاستی برای سهام عدالت خبر داد و تاکید کرد که بازار سرمایه مسیری متعادل و رو به رشد خواهد داشت.

وی گفت: با وجود اینکه نزدیک به 100 روز از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد، حدود 40 روز است که شخصا در این شرکت حضور دارم. اما باید توجه داشت که یکی از مهمترین متغیرهای بازار سرمایه، موضوع ثبات بازار است. تمام تلاش شرکت در این مدت بر این بود که با مشورت ذی نفعان بازار اعم از سرمایه گذاران، سیاست گذاران و رگولاتورها ثبات بازار را برقرار کرده و از نوسانات بی وقفه و غیر منطقی جلوگیری کند. فکر می کنم در این زمینه موفقیت هایی داشته ایم، اما نکته مهم اینجاست که عوامل متعددی در نوسانات بازار دخیل هستند. چنین کسری بودجه و بودجه دولتی موضوع بحث های زیادی بوده است. اگرچه بورس با توجه به سیاست وزارت اقتصاد تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده است، اما نظر سرمایه گذاران در خصوص این تامین مالی صحیح به نظر نمی رسد. با این حال این شرکت سعی کرده است توضیحات لازم را در این زمینه ارائه دهد.

وی همچنین تعجب می کند که چرا برخی از سهامداران این روزها فروش اوراق دولتی را عامل سقوط بازار سرمایه می دانند. وی افزود: آنچه در این مدت از نظر تامین مالی اتفاق افتاده رفع کسری بودجه از طریق انتشار اوراق بوده است و تلاش شده است تا موسسات مالی با تسهیل جذب دارایی و جذب سرمایه در جذب سرمایه کمک کنند. با افزایش سود بین بانکی، تامین مالی شرکت ها سخت شده و فشار بر بانک ها زیاد است، اما امیدواریم در آینده با تعدیل این سیاست ها از فشارها کاسته شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که آیا فروش اوراق بهادار ارتباطی با بازار سرمایه دارد؟ وی می گوید: فروش اوراق ربطی به بازار سرمایه ندارد، این انصاف نیست که بگوییم; زیرا بازارها به هم مرتبط هستند. اما این رابطه یک به یک و مستقیم نیست و تاثیر کاغذبازی حداقل است. سلیقه سرمایه گذاران از ریسک در بازار سرمایه کاملا متفاوت است. کسانی که ریسک گریزتر هستند، در ازای فروش سهام، اوراق قرضه نمی خرند. این زمانی است که سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری یا اوراق بهادار با درآمد ثابت افرادی ریسک گریز هستند. بنابراین، دو جامعه سرمایه گذاری متفاوت را می توان در نظر گرفت.

عشقی در خصوص اوراق و میزان اوراق منتشر شده در بودجه 1400 افزود: تا امروز حدود 130 هزار میلیارد تومان از انواع اوراق منتشر شده که بیشتر آن از نوع اخجا (ادعای پیمانکاران) است که چنین نیست. بودجه دولتی در نظر گرفته شده است. از این 130 کوشش، حدود 51 اوراق بهادار تحت حمایت دولت اسلامی و همزمان 51 اوراق جدید منتشر و فروخته شد، 58 اوراق منقضی قبلی واگذار شد. بنابراین، بر مبنای خالص، دولت بیش از منبع پرداخت کرده و در واقع از منبع تأمین مالی بهره برداری کرده است.

وی در خصوص کشش پذیرش این اوراق در بازار سرمایه گفت: باید تاکید کنم که این اوراق براساس کشش بازار است. به عنوان مثال هفته گذشته قرار بود 10 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار منتشر شود اما به درخواست صندوق ها، بانک ها و سایر موسسات مالی حدود 7 میلیون و 500 هزار میلیارد تومان منتشر شد. از سوی دیگر، کل پول به سیستم بانکی، شرکت های بیمه و صندوق های سرمایه گذاری بازگردانده شده است. بنابراین این عدد هیچ تاثیر خالصی بر بازار نداشت. این را هم بگویم که بخشی از اوراق منتشر شده، اوراق نقدی نیست بلکه با پیمانکاران است. بسیاری از آنها اوراق خود را ارائه نمی دهند و تا سررسید می روند. بنابراین، این اوراق اگرچه از نظر آماری پذیرفته شده و محاسبه شده است، اما به دلیل عدم استفاده از آنها برای تامین مالی دولت، تاثیری در بازار ندارند. بر اساس آخرین آمار بیش از 80 درصد از پیمانکاران قبل از سررسید اوراق قرضه دارند.

عشقی راه حلی برای بی اعتمادی سهامداران برای ایجاد ثبات در بازار دانست و افزود: ثبات در بازار اعتماد سرمایه گذاران بزرگ و کوچک را باز می گرداند. شفافیت اطلاعات مالی و اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ها توسط سازمان نظارت می شود. اگر اطلاعات منتشر شده در Cadell و اطلاعات ارائه شده توسط سرمایه گذاران شفاف باشد، می توان به سرمایه گذاران اعتماد کرد. اطلاعات شفاف به این معنی است که صورت های مالی شرکت های منتشر شده در کادیلاک مبهم و متناقض نیستند. در حال حاضر در چندین صنعت از جمله بانکداری درگیری وجود دارد. اگر این مشکل حل شود، اطلاعات مالی شفاف خواهد شد و این امر اعتماد سرمایه گذاران را به بازار باز می گرداند.

ادامه اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار: بی اعتمادی به بازار سرمایه فقط درونی نیست. برای مثال، قراردادهای بلندمدت برای تامین خوراک صنعتی بسیار مهم است. تاکید سازمان بورس بر این است که رابطه مالی بلندمدت را مشخص کند تا یک شرکت پتروشیمی یا پالایشی بداند خوراک 10 سال آینده را چگونه محاسبه کند. اگر کار روی این موضوعات در بلندمدت مشخص باشد، سرمایه گذار هم کار خود را می شناسد. در این راستا، سیاستی که سازمان بورس دنبال می‌کند و خوشبختانه سیاست‌گذاران دولت از جمله وزیر اقتصاد، معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور تاکید کردند که ثبات سیاست‌ها را به گونه‌ای اعلام کنیم که سهامداران و شرکت‌ها وظایف خود را بدانند و قادر به برنامه ریزی بلند مدت هستند. رویکرد کلی دولت حذف ارزش دستوری است.

عشقی درباره سرمایه گذاری در بازار سرمایه گفت: سرمایه گذاری در بورس یک سرمایه گذاری بلندمدت است و من به شخصه توصیه نمی کنم که در این بازار سرمایه گذاری های کوتاه مدت داشته باشیم. زیرا بازار در مدت زمان کوتاهی نوساناتی را تجربه می کند که سهامداران را به دام می اندازد و باعث ضرر آنها می شود.

وی افزود: بازار سهام در بلندمدت نسبت به سایر بازارها همیشه صعودی بوده است اما در کوتاه مدت نوسانات غیر منطقی ایجاد کرده است. کسانی که سال گذشته وارد بازار شدند و به سرعت از آن خارج شدند متحمل ضرر و زیان هنگفتی شده اند، البته اگر این سرمایه گذاری ادامه پیدا کند قطعا سودآور خواهد بود.

عشقی افزود: در حال حاضر وضعیت شرکت ها بسیار خوب است. من به عنوان یک کارشناس در تیر یا مرداد سال گذشته جرأت نداشتم کسی را به بورس دعوت کنم، اما اکنون وضعیت ثابت است و شرکت ها سود خوبی کسب می کنند. شرکت بورس مسئولیتی در قبال شاخص «مولتی» ندارد. این شرکت برای اطمینان از رعایت قوانین، رفتار ذینفعان، شرکت ها و سهامداران را رصد می کند. در حال حاضر، سود شرکت ها در حال افزایش است اما اعتماد سرمایه گذاران و تقاضا ضعیف است. اما موج فروش جدی در بازار وجود ندارد. ما باید بتوانیم با ایجاد اقدامات اعتمادساز و اطمینان دادن به سهامداران مبنی بر اینکه دولت تصمیمات اساسی در مورد شرکت ها نمی گیرد، اعتماد را احیا کنیم. با بازگشت این اطمینان، بازار راه خود را پیدا می کند، اما نباید انتظار داشت که دو تا سه ماه دیگر بازار دوباره صعود کند. قابل تصور و مفید نیست. اما مسیری متعادل و رو به رشد باقی خواهد ماند.

او در حمایت از اتحاد ایالات متحده صحبت کرد، اما گفت که حفظ استقلال برای بسیاری مهم است. بورس ها با کمک ارکان بازار سرمایه در حال تدوین برنامه ای منسجم برای آموزش سهامداران هستند و از همه مهمتر باید فضای سرمایه گذاری را اصلاح کرد تا سهامداران بدانند سرمایه گذاری در بازار سرمایه بلندمدت است و مردم باید سرمایه گذاری کنند. پول مازاد آنها

عشقی درباره سهام عدالت و حتی با گذشت یک سال از انتشار آن امکان فروش به مشمولان وجود نداشت، افزود: باید به موقع در مورد سهام عدالت تصمیم گیری شود. اما به نظر من با توجه به ارزش این سهام و شرایط فعلی بازار، دست اندرکاران نباید برای فروش عجله کنند و نباید سهام را یک سرمایه گذاری بلندمدت دانست. فروش سهام عدالت به ضرر مردم است، به خصوص در این فراز و نشیب. بحث در مورد بورس شرکت های سرمایه گذاری استانی و فروش سهام عدالت به صورت مستقیم و غیرمستقیم در نظر گرفته شده است. در مجموع قرار است بسته سیاستی سهام عدالت طراحی و به شورای عالی بورس ارائه شود.

عشقی گفت: در حال حاضر سهم بازار سرمایه در تامین مالی بیش از 20 تا 25 درصد است و پیش بینی می شود این رقم با شیب نسبتا خوبی رشد کند و تا سال آینده به حدود 40 درصد برسد. با بازگشت اعتماد به بازار سرمایه، پذیرش شرکت های پروژه محور آغاز شد. ماه آینده، اولین شرکت سهام را با شرایط اسمی عرضه خواهد کرد. همچنین شرکت های مبتنی بر دانش و اینترنت به زودی وارد بازار می شوند و با مشارکت اهالی بازار به تامین مالی و گسترش کسب و کار خود می پردازند. شرکت های دیگری که عمدتاً تولید می کنند نیز در خط عرضه هستند و کار پذیرش انجام شده است.

وی در خصوص راهکار سازمان بورس برای حمایت از سهامداران خرد افزود: سازمان بورس به سایر شرکت ها به ویژه شرکت های بزرگی که هنوز سهام فرعی منتشر نکرده اند، اعلام کرده است که با انتشار اوراق فرعی به حمایت از سهامداران خرد ادامه دهند. سررسید و قیمت بیشتر این اوراق را آشکار کنید. به عبارت ساده، این اوراق بیمه شده و به سهامدار این اطمینان را می دهد که قیمت سهام در بازه زمانی معینی به ارزش مشخصی خواهد رسید. یعنی سهم ارزشمند و متعادل خواهد شد. این شرکت در حال انجام و پذیرش این فرآیند است و سعی می کند یک روند مستمر باشد. از سوی دیگر به دنبال ایجاد زیرساخت های فنی لازم برای پرداخت سود از طریق سجام است تا سهامداران برای دریافت سود به شرکت ها و بانک ها مراجعه نکنند. البته این باید از طرف شرکت ها نیز وجود داشته باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به سهامداران خرد توصیه کرد: باید اشاره کنم که بازارهای متعددی در بورس و فرابورس وجود دارد. درخواست من از سهامداران این است که در بحث انتخاب سهم، ریسک بازار را در نظر بگیرند. بسیاری از زیان های سنگین به سرمایه گذاران به ویژه سهامداران خرد مربوط به بازار پایه است زیرا بازار پایه بسیار پر ریسک است. سرمایه گذاری هایی که اطلاعات کافی ندارند نباید وارد این بازار شوند. به سهامداران توصیه می کنم به صورت غیرمستقیم از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید